-

Lamm hör påsken till.

2012-04-10 @ 09:51:17
Vissa tycker att det är solklart att lamm hör till påsken som julskinkan på julbordet. Själv är jag inget fan av lammkött men desto mer förälskad i lammungar, det är nog faktiskt det enda djuret som jag verkligen verkligen gillar, dom är söta, roliga och dom har inga klor och oftast så bits dom inte, dessutom gillar jag att dom bor i lada och inte inne i hus tillsammans med människor. Max hade väntat och väntat på att gammelmorfar Bengt skulle ringa och säga att ungarna hade kommit så vi skulle kunna åka ut och mysa med dem och igår ringde han, vi tog beslutet om att passa på med en gång. Som ni förstår är jag ingen djurälskare men det är mina barn, Hugo pussade lammungen på munnen, Max kramade den och lät ungarna snutta på hans fingrar. Trots att det var kallt så tårna förfrös märktes inte det förän vi åter satt i bilen för det kompenserades med hur varma vi var inombords av alla mysiga lammungar och hur Hugo härmade dem. Efter lammen skulle vi åka till nötkreaturen, modellen större djur..... Det fanns en lerpöl mellan lammen och bilen, den druttade Hugo omkull i så HELA han blev lerig, inklusive jag som tog upp han och bilen... Men med lammungar i sinnet gjorde det inget och vi åkte till kossorna och kalvarna. Vi hade turen som mötte på Mange som är bonden på gården och fick se på när han märkte en nyfödd kalv. Kalvarna var urfina, men kossorna...??? Jag kan utan problem erkänna att jag är rädd för dessa enorma köttkossor! Deras huvuden är smällstora och inte tala om kroppen! Men det är ändå mysigt att stå där och titta på dem och imponeras av hur Hugo imponeras av hur de låter och rör sig. Max som hela tiden annars undrar och pratar om hur och vad djur äter fick nu en fin lektion i detta. Slutligen tittade vi på fjolårskalvarna som stod och väntade på slakt. Då smög djurvännen fram i mig som sa att jag skulle öppna grinden åt dem och ropa "ni är fria kära kossor och tjurar, ni är fria!".... Jag sansade mig och insåg att det var nog bättre att låta allt ha sin gång.... 
  Väl hemma igen bjöd Johan på trerätters som var helt gudomligt gott allt ihop som ett litet avslut på denna svullande påsk av god mat, godis och allt annat som vi smällt i oss.
lammungar
lammungar
Hugo gillade fjolårskalvarna och Marianne fick driekt sällskap när vi kom till lammen.
Ska vi gissa på att lammet som står med bakdelen mot oss bär på tre små söta lammungar.

Kommentarer
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback