-

Recept på urgod flädersaft.

2013-07-05 @ 09:00:00
Detta recept har jag delat med mig av tidigare år men det är så bra så jag gör det igen! För finns det något godare en varm sommardag?? Nu ska jag sätta igång med min andra satts för denna sommar. 
 
 
 
Recept:
 
70 fläderblomsklasar
5 citroner
ca 1,5 förpackning strösocker (3,5 liter)
100 g citronsyra
3 l vatten
 
Börja med att tvätta både blommorna och citronerna noga.
Dela sedan citronerna och blanda dem med blommorna i en stor bunke.
Häll på sockret och citronsyran.
Koka upp vattnet och häll det sedan över blandningen, rör om.
Rör om då och då, saften får nu stå två dygn i rumsvärme.
Därefter två dygn i kyl.
Slutligen ska saften hällas upp på rena flaskor eller frysas in vilket går hur bra som helst.
Sila då undan alla blommor och citronen med en handduk innan du heller över den till flaskorna.

Kommentarer
Postat av: Johanna

GOTT! Jag tänkte oxå koka fläderblomssaft men kommer aldrig iväg o plocka blommor!!
Vi gjorde fläderblomsvin i två omgångar här i huset för några år sen (finns kvar än) :) Gott till bål!

Svar: Men jag plockade senast idag så än finns det! Är nu inne på laddning nummer två. :D ;)
clara

2013-07-05 @ 22:21:47
URL: http://enfisksomheterjohanna.blogg.se
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback