-

Om män vore gravida.

2010-05-12 @ 20:11:18

Katrin skrev ett inlägg som hette Om män vore gravida och den började så bra men slöt i något som jag inte alls kan hålla med om. Med dessa rader började hon inlägget:

"Jag kan säga (med facit i hand) att en kvinna som gått igenom en graviditet står över andra som inte har det. Och då kan man kanske undra vad jag kommer att tycka om kvinnor som gått igenom en förlossning. Herregud. Det är så skruvat det här med graviditet, för det är helt omöjligt att föklara för en människa som inte har genomgått det. En man kommer aldrig att kunna förstå. En kvinna kan i alla fall relatera lite grann till humörsvängningar, hormoner och menvärk. Men hon kan aldrig förstå vad en graviditet innebär innan hon går igenom den själv. Det är så sjukt. Så ofattbart jobbigt och tärande på ens psyke. Men det går som sagt inte alls att förklara."

Och jag tror att hon har rätt i det hon säger, bara resan som gravid kan ingen som aldrig varit gravid förstå. Men jag har en teori om varför och det är för att på film, tv och böcker så framstår gravida som harmoniska och lyckiga hela vägen men att man mår lite illa i början. Men att hela livet verkligen kan vändas upp och ner och ut och in på två minuter kan ingen förstå. Eller hur det är att ha ont varje natt såfort man ska vända sig. Men det är inte bara dom jobbiga och dåliga sidorna dom inte förstår man kan inte heller förmedla den enorma känslan av att ha någon i ens mage som faktiskt är fullt beroende av allt jag äter och gör är en oslagbar känsla.

Senare i inlägget går det ut på att om männen skulle va gravida skulle dom aldrig stått ut och hade tagit sina liv redan i gravidvecka 32 och det vägrar jag att tro på. Jag är övertygad att killar skulle va precis lika bra som vi tjejer är. I min drömvärld skulle man som par få välja vem som ska få vara gravid och som ni säkert redan vet så kan ni gissa vem som då skulle få vara gravid i våran familj och det skulle inte ha varit jag. Jag tror att Johan hade klarat både graviditen och förlossningen galant och jag förstår inte vilka killar Katrin har runt sig som inte skulle klara dessa uppgifter om dom fick chansen för jag kan bara säga att jag vet nog lika många män som kvinnor som jag aldrig skulle rekommendera bli gravida eller föda barn. Jag tillhör helt klart en av dessa personer, MEN nu vet jag vad som väntar och då måste även jag så klyschigt säga att dessa nio månader i helvetet är värda varenda dag mot belöningen.
Så sluta säg att män inte skulle klara av att vara gravida för det är bara skitsnack, jag tror att män och kvinnor är precis lika starka och att bara för att man gått igenom en graviditet så blir man expert på att vara gravid. Är det något jag stör mig på så är det alla dessa kvinnor "som vet", jo dom vet hur det var att vänta deras barn men det säger inte ett smack om hur livet som gravid ser ut för någon annan. Alla experter som talar om att det är ditten och det är datten när man är gravid, jo för dom kanske. Så sluta nu att tjata om att kvinnor är starkare än män, för det tror jag inte på. Jag säger att det hela handlar om individer, inte kön.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller helt med dig, det handlar mer om hur man är som person än vilket kön man tillhör. Det är ju bra att man vet hur man själv känner och mår men att tycka att det ska gälla för alla andra är bara korkat. Sen fortskrider ju en graviditet oavsett hur starkt psyke man har eller ej, så det är ju inte så att en kvinna som har mindre krämpor och klagar mindre över dom på nåt sätt är bättre än en som mår dåligt.

2010-05-15 @ 22:04:28
Postat av: Mother, Married & Twenty

Den kommentaren var från mig.

2010-05-15 @ 22:04:47
URL: http://mummyfied.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback