-

Rosenbröd

2010-03-24 @ 14:05:34

Jag bakade ett nytt bröd i helgen som var perfekt till thigrytan. Det roliga med brödet var att det blev så himla fint att servera och vem blir inte glad när man får ett såhär fint bröd till maten? Men man ska va ute i god tid för det tar över två timmar allt som allt.



25 gram  smör
5 dl  mjölk
1 paket  jäst, (50 g)
1 tsk  salt
1 msk  socker
1,3 l  vetemjöl, ca

Fyllning
100 gram  smör, rumsvarmt


1. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen. Tillsätt salt och socker och blanda. Arbeta in det mesta av mjölet till en smidig, inte för fast deg. Låt den jäsa övertäckt ca 30 minuter.

2. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangulär kaka, ca 20x35 cm. Bred på smör och rulla ihop från långsidan som en rulltårta. Skär den i 5 cm breda bitar och lägg dem i bullformar av aluminium.

3. Klipp ett kryss i varje bulle. Ställ formarna på en plåt och låt dem jäsa övertäckta ca 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.

4. Grädda bröden i nedre delen av ugnen tills de har fått fin färg och är genomgräddade, 8–10 minuter. Låt dem svalna på galler, men servera dem gärna ljumma.



Receptet hittade jag här.


Kommentarer
Postat av: petra

hej riktigt fin blogg du fått. Bullarna såg ju hur fina som helst ut, du är duktig du. Skall baka lite med mina förskolabarn på fredag, blir frukostbullar :). Hoppas Max kryar på sig. kram

2010-03-24 @ 18:59:27
Postat av: nina

Men Clara! Vu duktig du är. Det ser helt fantastiskt ut. Åh nu blir jag helt baksugen här.



Hoppas verkligen det går bra igår att vara ensam med Max och att mår bättre snart. Förstår att du är trött.



Kram



2010-03-25 @ 08:44:42
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: clara *författaren*

va kul att jag kan inspirera dig Nina nån gång!



Tack Petra!

2010-03-25 @ 09:16:56
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback