-

Gravidvecka 26.

2010-03-23 @ 15:00:11
Känns som att det var igår jag skrev förra veckorapporten, skönt att tiden springer på.
Så förutom förkylningen och ryggen som är jobbig så det räcker så känns graviditeten just nu toppen. Jag känner massor med rörelser och njuter av att veta att vi ska bli en till i familjen. Något som jag njuter mindre av är sammandragningarna som redan gör sig hörda, vissa bara är och vissa gör ONT! Men som jag nämnt tidigare så är det något jag tror att jag kommer få leva med tills beräknat datum och att denna gången får barnmorskorna säga vad dom vill om att "nu är det inte långt kvar", "får se om ni klarar helgen" osv osv....
   Jag funderar massor på om det är en syster eller en bror till Max som väntar där inne och jag önskar verkligen inte det ena könet mer än det andra. Skulle va så kul att ge Max en bror som man kan köpa matchande kläder till och allt annat fånigt. Och blir det en syster så vore det toppen det med, för nog vore det spännande med en av varje kön och då får man chansen att köpa små söta klänningar och annat fånigt. Jag tror att oavsett kön på bebsien så kommer den vara olik Max och vi kommer få träffa en helt ny person som har egna viljor och det slår långt mycket mer än ett kön. Könet säger inget om vem man blir som person.

Jag läste om bebisar som fötts i den veckan vi är i nu och det skapar en konstig känsla. Va snopet det måste va att föda redan nu, det är ju så lång tid kvar. Och det känns helt overkligt att det faktiskt kommer ut en mer eller mindre färdigbakad bebis som har nästan allt som en bebis ska ha när den föds. Det största problemet om den skulle födas nu är att lungorna inte är redo för omvärlden ännu.

Såhär beskrivs bebisen på gravid.se
Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.



Kommentarer
Postat av: nina

"vi kommer få träffa en helt ny person som har egna viljor och det slår långt mycket mer än ett kön. Könet säger inget om vem man blir som person."



Bra där Clara ;-)

2010-03-23 @ 17:34:07
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback