-

Pojkar får bättre betyg i idrott, då ska reglerna ändras.

2010-12-21 @ 10:31:45

I en tråd på familjeliv.se diskuteras hurvida det är rätt eller fel att ändra kriterierna i ämnet Idrott och hälsa pga av att det anses inte var jämställt då det är det enda ämnet där killarna har bättre betyg än tjejerna. Jag som tidigare har jobbat som idrottslärare på framförallt högstadie blir givetvis nyfiken över hur i all världen Skolverket tänker då. När det står såhär, Enligt en studie av Skolverket finns det problem med jämställdheten inom skolidrotten, bland annat genom att tyngdpunkten ofta läggs på bollsporter, vilket gynnar pojkar. (hela artikeln finns här) Då gapar jag bara, varför gynnar bollsporter killar? Sitter bolltekniken i snoppen? Många av mina tjejelever slog killarna långt i bollsporter då dom var duktiga lagkamrater, smidiga, positiva och kämpade minst lika mycket som killarna, så det jag upplevt stämmer inte med artikeln jag läste. Jag tror att det är upp till läraren att utveckla idrotten och att spela ren fotboll lektion efter lektion, är för mig något som lata idrottslärare håller på med, för fotboll kan utvecklas massor så att det passar fler än bara för dom som ändå lägger ner flera timmar på sparka boll på fritiden.
   Och att sätta betyg efter elevens förutsättningar känns lite si och så. Jag minns en konferens med andra idrottslärare där vi pratade om just detta och då slogs jag av helt nya tankar som resulterade till ont i magen iför betygsättningen. I det stora ställs frågan såhär. Kalle och Pelle ska hoppa höjd och Kalle gör en korrekt flippning men kommer bara en meter, Pelle därimot vräker sig över men når höjden 1,70. Vem ska ha högst betyg? Han som gjort rätt eller han som kom högst? Sen är det så  att Kalle väger 110 kg och Pelle 75 kg. Ska då Kalle få högre betyg för att han utifrån sina förutsättningar lyckats bättre trots att hans resultat var sämre? Man skulle kunna vända det hela och därmed ställa Stina och Pelle mot varandra och ställa samma frågor.

  Jag för min del höll på med fel idrott på fritiden för att förtjäna ett MVG i skolan. Dans räknas inte, trots att jag la ner minst lika mycket tid på det som MVG-eleverna gjorde på fotbollen eller innebandyn. Samma sak gällde en barndomsvän som var en hejjare på att cykla, det var heller inget som imponerade på idrottsläraren, trots att han idag cyklar världens alla stora tävlingar. Men börjar man leka med en boll så är betyget säkrat, tyvärr.... Och det är något jag önskar att dom skulle få upp ögonen för, att idrott är så mycket mer än en klubba och boll.

  Säger man att man ska personbedöma i idrotten så måste man även göra det i alla ämnen för att göra det rättvist mot tex mig som inte har dom bästa förutsättningarna vad gäller tex matte. Då borde alla få göra ett form av IQ-test och sen får man betyg utefter hur man försöker och inte efter hur via man lyckas. Men skulle man ge det som förslag skulle skolverket skratta åt en för då är poängen med betyg meningslös. Poängen är att man ska jämföras och bedömmas efter färdiga mallar. Och dom som pluggar mer får bättre betyg i dom teoretiska bitarna medan dom som lägger sin fritid på att röra på sig får oftast bättre betyg i idrott, dock är det inte så tacksamt senare ute i livet när man ska söka sig vidare och då visa upp sitt fina idrotts betyg.

   Så ska man ändra i skolplanen för att göra det mera jämt i idrotten? Nej. Man ska istället få lärarna att inspirera tjejerna till att vara med och ha kul, för trots att idrott är kul!


Kommentarer
Postat av: Tove

Heja heja, märks att du är i ditt esse!! :)

2010-12-21 @ 11:14:33
URL: http://tovisens.blogg.se/
Postat av: Johanna

Men som lärare har du ju betygskriterier som du skall bedöma om eleven uppnår och där står ju ganska tydligt vad man skall bedöma. Står även tydligt i artikeln att det är ju egentligen inte kriterierna det är fel på utan hur lärarna tolkar dem.

Bedömer någon utifrån vilken sport eleven utövar är det ju läraren som begår fel. Och kriterierna är ju utformade att man inte skall vara bra på tex bollsport. Nu är jag inte idrottslärare och jag vet inte hur mycket du vikarierat men att du beskriver magont om du fick sätta betyg bekräftar än mer artikeln att man måste besitta korrekt kunskap för att kunna göra rätt bedömningen. Därav än mer viktigt att det sitter behöriga lärare i skolorna.



Jag tycker det är helt korrekt att köra betygsbedömningen utifrån varje enskild individ eftersom det är individens kunskaper du bedömer. Varje elev kommer in med sin kunskap sedan tidigare alla står inte på samma startlinje därför måste man också ha i bedömningen vad de uppnått utifrn sina förutsättnignar. Men som tex i matematik måste du även besitta vis kunskap så du kanske kommer upp i MVG på vissa kriterier men inte på andra då kunskapen brister då får man ju endast VG. Man kan ju inte ge betyg för att vara snäll eller för att man har en tjej som var väldigt intresserad på idrotten men inte uppnådde målen. Det är skillnad på att brinna för ett ämne och lära sig kunskapen.

Jag har haft elever som gjort ämnen halvhjärtat men de har haft kunskapen när kursen är slut och tydligt visat att de når målen och elever som kämpat enormt och verkligen visat att dom vill men kunskapen finns inte fullt ut alltså når ändå inte målen.

Förtjänar dom då samma betyg?

2010-12-21 @ 12:01:54
URL: http://vitahusett.wordpress.com
Postat av: clara *författaren*

Det är just det jag pekar på, att alla ska bedömas lika enligt kriterierna som finns. Och då är det samma sak som att man får det betyg man förtjänar, det vill säga det man visat att man klarat av.

Jag jobbade som lärare ett helt år och sen en månad hit och dit på olika skolor och det är nu många år sen men jag måste ha gjort ett någelunda intryck på eleverna för än idag får jag kramar på stan och snälla ord om våra roliga lektioner. Även gamla kollegor kommer fram och frågar varför jag aldrig utbildade mig till lärare så jag hade kunnat stanna MEN jag vill inte, trots att jag brinner för idrotten som ämne.

Så Johanna vem hade du gett högst betyg, Kalle eller Pelle?

2010-12-21 @ 13:05:48
Postat av: Johanna

Förmodligen han som klarade kriterierna.

Och båda har ju förmodligen klaarat delar av det.

I matematik kan du inte ge en elev tex

där eleverna skall göra uträkningar kan man ju inte endast gå på svaret utan hur dom kom fram till det är minst lika viktigt.

Pelle och Kalle klarar alltså båda olika kriterier.

Exemplet är inte mätbart med varann. Det är som att arbeta med päron och äpple.

2010-12-21 @ 15:12:30
Postat av: clara *författaren*

Jag kan iaf att så solklart är valet om betyg mellan Kalle och Pelle inte för det var iaf vilda diskussioner mellan lärarna som är både utbildade och varit inom sina yrken varierande länge.

2010-12-21 @ 17:37:53
Postat av: Emma

Jag tycker att du har en jäkla poäng i det du säger Clara! Tummen upp!

2010-12-22 @ 19:19:22
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback