-

Är det ok att ändra namnet på folk på eget initiativ?

2010-04-07 @ 11:36:20

När vi valde Max namn var det just av den anledningen för att vi tyckte att det var ett fint OCH för att vi ville att han skulle tilltalas sitt namn och inte ha ett smeknamn, vilket det lätt blir om man heter tex Wilhelm, Ludvig och Alexander. Men ändå lyckas folk hitta på egna namn på honom utan att fråga om det är okej med oss. Jag själv skulle aldrig tilltala någon ett smeknamn som personen själv inte presenterat sig med. Så vad får endel människor att ta sig den friheten att ändra någon annans namn?
    En av mina bästa vänner heter Catharina men för mig är hon Cattis, jag har frågat henne om varför hon kallas för Cattis och hon sa att det kom från dagis (har jag för mig). Hon är verkligen en Cattis men hennes föräldrar valde att hon skulle heta Catharina och hemma heter hon även Catharina och jag har aldrig hört hennes förläldrar säger kalla henne Cattis. Men alla kompisar säger Cattis och så har det varit i över 20 år.
  Så hur kommer det sig då att vissa tar sig denna frihet att göra denna ändring i namnet? Det finns ju faktiskt ingen som helst poäng med det, för dom flesta personer har fått sina namn väl valda av sina föräldrar och med massor av kärlek. Vissa vet redan från början namnet och andra tar ett tag att klura ut vem det är men alla har fått sina namn med mycket tanke bakom. Så att va så respektlös att man ändrar på någons namn gör mig arg, det kan väl inte va så svårt att acceptera det personen faktiskt heter?

Eller har vi valt ett hopplöst svårt namn till Max och därför måste acceptera att folk ändrar på hans namn??


Kommentarer
Postat av: Sofia

Lite roligt, min yngsta heter Ludvig, vilket tydligen inbjuder folk att kalla honom för Ludde, vilket jag avskyr för det låter som en loppbiten hund och inte som den berömda kämpen som namnet faktiskt betyder. Men nån som avskyr det ännu mera är just Ludvig, han väser varenda gång: Man får inte säga Ludde, jag heter LUDVIG!



Helt underbar... <3



Håller i övrigt med dig, ens identitet är viktig och inget som någon annan har rätt att ta ifrån en på något vis.



Kram

2010-04-07 @ 11:43:47
URL: http://thenewshitintown.blogg.se/
Postat av: Carola

Nu blir jag ju nyfiken på vad dom lyckats få fram för smeknamn till Max.



Har för övrigt en kompis som har kallats för porran sen långt innan jag lärde känna honom för 10år sen. Undrar vad hans föräldrar tycker om de hehe :p

2010-04-07 @ 11:47:49
Postat av: tessan

Hej. Hittade hit via Ninas blogg. Som yrkesverksam inom skolan måste jag säga att det där med smeknamn verkar ibland vara nån slags status-grej. Iaf bland barnen. Om man inte har ett smeknamn hittas det snabbt på ett av barnen själva. Till exempel tycker jag att Ogge är ett förfärligt namn på Oskar, Agge på August osv. Och om man redan har ett kort namn så anser jag att det inte finns någon anledning att ha ett smeknamn. Annat var det när jag var liten och alla hette Ann-Christine. Då var det lättare för oss barn och helt enkelt säga Anki :-). Själv har jag inget emot att bli kallad Tessan i stället för Therese, men det är också ett sk statusnamns om jag fått av mina klasskamrater under min skoltid och INTE nåt som någon vuxen givit mig.

2010-04-07 @ 14:11:09
URL: http://krokkofin.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej

Tycker detta låter urlöjligt, man frågar väl inte föräldrarna om man får kalla deras barn något smeknamn. Det är sådan som bara kommer. Gilla läget eller strunta i att skaffa barn, det är inte din egendom, dom är egna individer som kommer gå sin egen väg mer och mer.

2010-04-08 @ 10:43:30
Postat av: clara *författaren*

Kul att folk verkar ha så pass olika synsätt på namn. Och att den som alltid dissar ska vara anonym.



Jag vet att det kommer en dag då Max kan tala för sig och då får han välja vad vi ska kalla honom för, men än så länge så kan han inte det och då väljer vi som hans föräldrar vad han ska tilltalas och ingen annan.

2010-04-08 @ 11:37:38
Postat av: Malena

Hatar med det där, Ebbes farfar har förmågan att kalla honom ebbie ebbie ebbie men herre gud vad fult är det inte lättare att säga Ebbe.

2010-04-08 @ 13:28:19
Postat av: nina

Ja anonyma dissningar är ju modigt att komma med... NOT!



Vi tänker som ni gällande namn och smeknamn. Vi har valt Ville till Ville för att vi gillar just VIlle. Jag fattar inte varför man väljer t.ex. Maximillian om det är Max man gillar. Och jag fattar inte varför man väljer Maximillian eftersom alla komer ändå säga Max. Då väljer man väl Max med en gång i så fall!?

2010-04-09 @ 09:32:31
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: clara *författaren*

Nina Nina Nina, där satte du den mitt i prick igen.

2010-04-09 @ 10:58:45
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback