-

<3 kanelbullens dag <3

2011-10-04 @ 09:47:17
Jag är inte den som firar alla möjliga dag, förutom kanelbullens dag.Den är värd att fira! Så idag bakas det bullar må ni tro. Nygräddade kanelbullar är det bästa finns, ska jag säga det som jag skulle ha sagt det i skolan, kanelbullar är hälsa! Man blir lycklig av dom små snurrarna, kringlorna, längderna, you name it. Jag älskar dom alla!







Smält smöret i en kastull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke, rör ut med lite av spadet och sedan resten. Tillsätt salt, socker, stött kardemumma, och nästan allt mjöl. Knåda tills det blir en jämn deg och den släpper från kanterna. Låt jäsa under duk i 30 minuter.
Baka ut degen till valfri formation, vanliga bullar kavlas ut och sen brer man degen med mycket smör, det är smöret som gör dom saftiga och ha sen på kanelen och strösockret. Låt sen degen vila i ytterligare 30 min. Sätt nu på ugnen på 250 grader. När bullarna jäst klart, pensla med ägg och strö pärlsockret över dem. Tiden i ugnen varierar beroende på storlek men mellan 5-8 minuter brukar det ta. Låt sen svalna på galler, eller ät dom genast!


Kommentarer
Postat av: Elin

Tack för receptet, nu ska det bakas!

2011-10-04 @ 10:30:38
Postat av: Pia

Håller helt med, bullar är fantastiskt gott!!

2011-10-04 @ 20:54:01
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback