-

Recept på New York blurebarry cheesecake

2011-11-05 @ 16:22:27
Vad passar hösten bättre till än en blåbärscheesecake? Den var enkel att göra, hur god som helt och räcker till ett helt kompani.

New york bluebarry cheesecake från Leilas recept.

Kexbotten

300 g digestivekex
150 g smör

Cheesecakesmet

600 g philadelphiaost
2 1/2 dl kesella 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ekologiska ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit kvalitetschoklad
1 1/2 dl färska blåbär (eller frysta)

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
  3. Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  4. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna.
  5. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
  6. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
  7. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.
  8. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner chokladen i smeten.
  9. Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.
  10. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter.
  11. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk.
  12. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.

(Receptet har jag rätt upp och ner snott från Leila Lindholm)

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Åh hade jag vart bra på bakat hade jag gjort den på stört =)

2011-11-05 @ 18:47:16
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Clara

Den här tror jag att alla borde lyckas med. :)

2011-11-06 @ 11:01:37
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback