-

Dagistider, för vem?

2010-10-14 @ 13:11:10
Jag märker att det stör vissa att jag är emot att folk lämnar sina barn till dagis för att göra andra saker utöver jobba och jag nu fått utökat från 15 timmar till 20.5 timmar för Max. Men det är skillnad på att behöva lämna ifrån sig sitt barn samt att vilja göra det. Jag tror att i dom allra flesta fall så har barnet det bäst tillsammans med sina föräldrar och kan man ha sitt barn hemma så bör man även ha det. Jag vill inte med mina skattepengar betala för att "Petter" ska kunna lämna sina ungar till dagis och sen gå på gymmet. Dagis finns till för att göra familjer mer jämställda så båda föräldrarna ska kunna jobba, passa familjen nykomling, söka jobb eller liknande.

Att jag nu behöver lämna Max extra är för att jag sover som en kratta eftersom Hugo inte vill sova om nätterna och på dagarna behagar han bara att sova i sin vagn ute, har försökt att lura honom med att ställa in vagnen men då vaknar han inom några minuter. Så nu mår jag som en urvriden gammal disktrasa efter dessa 3,5 månader av sömnbrist som bara blir värre och värre för var natt som går. Och har man aldrig lidit av total sömnbrist så förstår jag att man inte förstår min klagosång, men för mig är det självklart att jag lämnar bort honom för att inte våran familj ska gå i kras och inte för att jag är bekväm. Så visst är det självklart att jag sen kommer att ta bort dessa extratimmar såfort Hugo att fattat poängen med att sova om nätterna. För mig just nu så stod det mellan att sjukskriva mig för att inte bli galen och då skulle Johan få komma hem och få ta över skeppet men nu försöker vi med lite längre dagar istället.

I den bästa av världar då jag inte skulle ha behövt gå till sjukgymnasten minst två gånger i veckan och att jag sov någelunda om nätterna så skulle jag ha sagt upp Max plats på dagis och tagit hem honom, för då hade jag haft både den psykiska och fysiska orken att dela all tid med honom, men nu lever vi inte i den bästa av världar och jag hoppas och tror att man då får se utefter vad man kan göra för att göra den så dräglig som det går och blir våra eftermiddagar en timme kortare och det kan förändra våran familj till det bättre så varför inte. Jag har inga släktingar som kan passa mina ungar om dagarna och visst har jag vänner men dom jobbar så då ser jag inget annat val än att låta Max gå dessa 5,5 timmar extra i veckan.

Slutligen, att lämna Max på dagis några timmar extra i veckan är för att jag/vi BEHÖVER det inte för att jag VILL det allt jag VILL just nu är att få sova och få bli mig själv igen.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tycker ju att ingen ska behöva försvara eller förklara eller ursäkta sig för sina barns dagistider, oavsett om det är mycket, lite eller ingen tid. Det är redan ett så laddat ämne.



DU gör helt rätt och det gör alla andra också.



Kram min fina och hoppas du får sova mer snart!!

2010-10-15 @ 08:43:49
Postat av: Anna

INGEN ska som sagt behöva försvara detta, även ska man inte klaga på alla utan man vet grunden till deras beslut, man borde ha med i beräkningen att det kommer bli tuft med barn så tätt och borde då innan tänkt till och dessutom inte klaga på andra som det kan göras mycket i denna blogg. Intressant förvisso men snevridet synsätt på saker och ting.

Sopa rent framför din egen dörr..

Man kan tycka o tänka på hur andra gör men man vet ALDRIG deras anledning!

Något oxå att tänka på!!



Detta blev grötigt men jag hoppas oxå du får sova snart för det behöver man..

2010-10-15 @ 10:18:31
Postat av: clara *författaren*

Jag dömer inte folk hit och dit utan det var så att när jag jobbade som vikarie på olika förskolor så såg jag ofta hur systemet utnyttjades av bekväma föräldrar och jag menar inte alls ensamstående som går på knäna dag ut och dag in eller dom som står helt utan anhöriga. Frågan är då var tycker du Anna att man ska dra gränsen för när man får lämna sina barn till dagis och inte. För om det ska vara så borde alla kunna lämna sina ungar 7-18 som är normala öppettider för en förskola.

2010-10-15 @ 14:21:59
Postat av: clara *författaren*

Och jo just det VÄLKOMMEN till ön Anna, hur gamla är era barn? Bara jag fått sova mig normal kan jag passa dina barn om du måste göra något som inte passar att man har med sig barn på.

2010-10-15 @ 14:24:57
Postat av: Anna

Helt otroligt vad du är bra på att ta kritik..

Jag har med mig barnen på det mesta och gör mest saker som är barnanpassade..

Jag menar inte att du inte gör rätt utan att man kanske borde tänka sig på hur man dömmer andra, bara för att du vikarierat på en förskola så betyder det väl inte att du har full koll på vad föräldrarna gör under dagistiderna, för du har du gjort något hela annat än att ta hand om barnen..

Lycka till med ditt!!

2010-10-15 @ 15:55:34
Postat av: Anonym

Med dina åsikter om hur folk bör leva sina liv, speciellt hur de ska sköta sina barn och dagistider. Skulle du överhuvudtaget inte vicka på dagis, för sån inställning lyser igenom, tro mig. Du vet inget om ngn annan förrän du gått några mil i deras skor. Jag hoppas ditt korkade inlägg beror på din sömnbrist och att när du klivit ur dimman, ser saker på annat sätt.

2010-10-15 @ 19:56:22
Postat av: clara *författaren*

som jag tidigare skrivit så anonyma läsare kan hålla tyst, för om det inte finns något namn känns det fånigt att debattera med någon som inte finns.



Det är inte för inte som jag lämnat mitt jobb som dagisfröken. Och något som ni glömmer är att jag jobbade med barnen och dom har INGET med deras föräldras beslut att göra och jag särskiljer inga barn på något vis och har aldrig gjort, barn väljer inte sina föräldrar.

Och nej det är så sant att man vet aldrig något om någon annan om man inte gått i deras skor och knappt då, så härmed säger jag LÄMNA ERA UNGER VILKA TIDER NI VILL JAG SKITER I VILKET! Jag för min del längtar efter den dagen jag kan säga till dagis att vi kan ta bort dessa extratimmar för jag VILL umgås med mina söner.

Men eftersom detta stör er så säger jag än en gång, gör precis som ni vill för jag gör som jag vill och det som tror är bäst för min familj, men det gör mig inte till en bättre mamma än vad någon annan är, det gör mig bara till den mamma jag vill vara. Om jag nu säger att jag inte dömmer andra över hur dom gör så behöver ni som inte ens vågar säga vem ni är dömma mig, som sagt inte är varken bättre eller sämre än någon annan.

2010-10-15 @ 21:01:07
Postat av: Emelie

Asså, jag har läst din blogg ett tag nu och du skriver så himla bra! Du står för vad du tycker, och ja, det gör att det blir mycket roligare att läsa !

Keep up the good work !

2010-10-15 @ 22:41:00
URL: http://emeliesdagar.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Jag skrev inlägget om ditt korkade inlägg. Jag lägger ingen värdering i huruvida du är en bra mamma eller inte.

Det jag reagerar på är att om man jobbar på dagis och inte tycker vissa saker är ok, så lyser det igenom i kontakten med föräldrarna. Om du är där för barnens skull, var det, och skit i vilken anledning förädrarna har att lämna dom, för det är väl egentligen oväsentligt.



Sen är det rätt intressant hur du rättfärdigr din anledning att lämna ditt barn på dagis, på samma sätt kanske endra resonerar, att det är bäst just för deras famiilj.



Jag tror man får låta folk leva sina liv på sitt sätt, och göra det bästa av sitt egna liv.

2010-10-17 @ 17:12:14
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback