-

Därför har jag världens bästa jobb! ;-)

2013-06-25 @ 09:00:00
Jag bara älskar mitt jobb, det är så mysigt att jobba på ett litet BB och förlossningen, att få följa familjerna från värkar till att de åker hem med en ny medlem i familjen, ett liten människa som väger sin vikt i gram, som utan att kunna prata med ord styr hela sin omvärld, som är ett litet mirakel. 
Jag kan känna mig säkrare i mig själv denna sommar, jag kan planera mina sysslor och se helheten på ett lättare sett. Förra sommaren trivdes jag bäst på BB men jag får mer och mer blodad tand för förlossningar, det känns som en omöjlig uppgift att kunna läsa av vad som är normal och inte, hur saker och ting ska kännas, känna cm hit och dit. Men jag räknar med att det inte är något som förväntas att man ska kunna från början. Så det ska nog ordna sig med det. Men det är utan tvivel världshistoriens mest spännande yrke jag har valt (om ni frågar mig)! 
 
Men så är det alla små ögonblick som är en ära att få dela med föräldrarna, som att få bebisen att ta bröstet för första gången, eller när någon kämpat en bra stund och vips snuttar bebisen. Eller att få ta första familjebilden. Att först få sätta på barnnumret på barnet och mamman så att man vet att de hör samman, sen när de åker hem få klippa banden. Att få gratulera föräldrarna till att de blivit föräldrar. Att få vara familjernas trygghet under tiden när de är hos oss, även om jag inte kan göra allt kan jag alltid svara på ringningar och antingen ta reda på svaret och återkomma eller skicka vidare uppgiften till någon som vet. 
 
Något jag rakt ogillar är arbetstiderna...... Suck..... Jag hatar att antingen börja klockan sju på morgonen eller så slutar man klockan tio på kvällen. Det värsta är när man jobbar först kväll och sen dag efter det, då är jag totalt medvetslös när klockan ringer på morgonen och jag hatar mitt livet och mitt arbetsval mer än något annat och försöker övertyga mig själv om att jag ska byta bransch, skaffa ett jobb där jag bestämmer mina arbetstider själv, alternativt vara hemmafru och aldrig mera sätta min fot i arbetslivet. MEN så räcker det med att jag kliver in på avdelningen så glömmer jag allt var ogillande heter, för vem blir inte glad när man har världens bästa jobb och underbara kollegor?
 
 
Bebisar är utan tvekan det bästa som finns, jag blir smått kär i varenda bebis jag möter! Detta är jag och Hugo för tre år sedan på BB.

Kommentarer
Postat av: Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Åh va skoj o läsa, blev nästan tårögd. Jag måste verkligen ta mig chansen att våga börja utbilda mig till detta som jag drömt om så länge!

Svar: Ja släng in en ansökan!! Man kan alltid ångra sig längs vägen eller byta bana. :)
clara

2013-06-25 @ 11:54:29
URL: http://www.emmgus.blogg.se
Postat av: Hanna Fornhem

Barnmorska har alltid varit mitt drömyrke. Ochär nog fortfarande jag är otroligt intresserad av allt som rör förlossningar. MEN jag tål inte blod....ingen bra kombo, gissar jag.

Svar: Ja det är så himla spännande! Man vet aldrig vad man ska möta. Och blodet vänjer man sig vid, jag upplever en stor skillnad på blod och blod. Blod under en förlossning hör till, men när man skär sig på en glasbit osv då blir jag knäsvag speciellt om det är jag eller någon ur familjen. ;-)
clara

2013-06-27 @ 20:47:55
URL: http://hanna.fornhem.se
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback