-

Från 20 till 30.

2013-01-18 @ 13:35:30
Imorgon byter jag tiotal i livet. Dags att bli 30 bast, vuxen, fortsättning på livet. Men vad har jag varit med om de senaste tio åren? En hel del måste jag säga och det lär nog när livet vara över vara den perioden som jag kommer minnas mest. 
 
Så här kommer några av de saker som har hänt i min tidslinje under senaste tio åren:
 
20 år: Jag var tillsammans med en kille som hette Niklas. Vi hade flyttat ihop strax efter att jag tagit studenten och jag jobbade på Suderbys Herrgård. Den hösten fick jag kikhosta och hela hösten hostade jag bort....
 
21 år: Jag började jobba som vikarie på skolor och dagis och fick ganska snabbt mitt bästa vick som idrottslärare på Romaskolan. Jag stormtrivdes men kan inte idag förstå att jag fixade det så bra som jag gjorde. Jag satte betyg på nior, lärde mig massor om mig själv och njöt av mitt jobb, det passade mig perfekt. (skulle än idag kunna tänka mig jobba som idrottslärare, men det är få skolor som har samma förutsättningar som just Romaskolan med bad varje vecka, samma utomhusmöjligheter och naturen nära inpå.
Den sommaren delade jag och Niklas på oss, jag bodde kvar i lägenheten, fick vikariatet förlängt året ut och shoppade upp hela lönen.... Ung och dum....
 
22 år: Vikarierade jag runt på förskolor och skolor. Tränade och trivdes med livet. Efter sommaren fick jag ett nytt långvick på förskolan Spunken i Vänge. Körde upp halva lönen, men det var skönt att ha ett långvick igen. Jag trivdes och tiden gick. Jag fick förfrågan om att leda ett cheerleadergäng som underhöll på Visby Ladies matcher. Om jag säger såhär, hur många SM guld har har Visby Ladies och vilket år togs det, hihihi. Helt allvarligt var det helt hopplöst att leda ett gäng gymnasietjejer och våran prestation var många gånger under all kritik. Men nog var det kul när guldet togs.
 
23 år: Jag började läsa på komvux, tränade som en galning och var i toppform kan man verkligen säga. I samma veva som jag började skolan och insåg att livet som singel var toppen så stod han där en natt på Munkens dansgolv en iskall natt i februari när jag och Petra firade ett prov som vi slitit våra hår över. Han jag träffade var nybliven singel och var inte på jakt efter något förhållade så trots att båda ville vara singlar insåg vi fort att vi hörde samman och när kärlek ropar ska man svara. Ett halvår senare flyttade han in hos mig.
 
24 år: Det visade att vi gjorde rätt när vi hittade varandra för den 1 september förlovade vi oss. Vi ville leva tillsammans. Jag fortsatte på Komvux, insåg hur otroligt kul det kan vara att lära sig saker och att det finns bra lärare. Den nyårsafton kom nyheten att vi skulle bli föräldrar.
 
25 år: Jag blev för första gången mamma, den 26 augusti föddes våran Max. Sen började ett liv jag aldrig kunnat ana. Ett liv med hjärtat utanpå kroppen, med svamp i brösten, med en bebis som hade problem med andningen, med förlossningsdepression ja säg det som vi inte hade. Men ändå älskade jag livet som mamma, jag blev harmonisk på ett sätt som jag aldrig tidigare varit. Vi njöt av det vi hade.
 
26 år: Jag var mammaledig, umgicks med vänner, gick på klapp och klang och allt som tillhör hemmalivet till. Vi åkte till Turkiet på semester jag, Johan och Max. Under hösten blev jag gravid igen.
 
27 år: Jag och Johan köpte våran första gemensamma bostad. Jag blev mamma igen den 24 juni genom kjesarsnitt kom våran lillebror Hugo till världen. Den sommaren satt jag och Hugo i en brassestol under en filt och parasoll på Tofta strand medan mina föräldrar och Johan lekte med Max. Så långt gick det bra, men sen kom hösten och vardagsrutinerna som tog knäcken på mig när Hugo sov oroligt. Livet med två små var en utmaning, men jag och Johan höll oss starka genom det hela. 
 
28 år: Samma vecka som jag fyllde 28 började jag läsa till sjuksköterska på KI. Jag hade inte tidigare varit ifrån familjen och då skulle jag vara borta en hel vecka. Men det gick och sen var studentlivet igång, tillsammans med en bebis på 6 månader och en vild tvååring, den sommaren var jag som en urvriden gammal disktrasa. Hösten blev bättre, Hugo började på dagis och vi fick rutin på livet.
 
29 år: Började värdelöst med en praktik som var fruktansvärd på många sätt. Men till sommaren fick jag mitt drömsommarjobb, på förlossningen, BB och gyn. Äntligen fick jag in en fot och fick andas den luft jag drömt om så länge. Den 1 september blev jag Johans fru och han min man och livet har aldrig varit så bra som hela den hösten. Vi åkte till Rhodos på bröllopsresa direkt tillsammans med barnen. Jag gjorde om praktiken och fick två underbara handledare och sen fick jag möjligheten att jobba på olika vårdavdelningar som undersköterska och bara utvecklas. 
 
30 år: Ja, vad detta år kommer ha att bjuda på har jag ingen aning om men jag känner ända ut i tårna att det kommer bli ett förbannat bra år. Ett år med mycket kärlek och känner jag mig och Johan rätt kommer vi säkert hitta på en hel del. ;-)
 
Foto taget av Nina Ruthström.
 
 

Kommentarer
Postat av: Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Vilken resa du gjort under dessa år =) Stort grattis på dagen imon!

Svar: Tack! Ja lite har man hunnit med. :-)
clara

2013-01-18 @ 20:32:57
URL: http://www.emmgus.blogg.se
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback