-

Mina tankar om hur man bemöter 3 års trots.

2012-01-04 @ 08:49:32
Här ligger man i sängen och bara tar det lugnt. Jag älskar dess lediga dagar! Hade det inte varit för Max trots hade det varit perfekt, men hur ofta är allt perfekt? Det viktiga är att man inte låter sig stoppas eller falla för hans humör. Att bara stå ut vid skiten, för lyckas man bemöta honom nu med respekt och tydlighet i vad som är okej och inte ska det bli lättare sen. Det är iaf vad jag insett när jag jobbat på dagis, de barnen som aldrig fick upprepade nej, eller någon som bemötte deras humör de barnen klev inte ur trotsen. Medan de barnen som testat sina gränser och fått tydliga svar från omgivningen blir tryggare och perioden blir kortare. Men man blir gråhårig på kuppen kan jag lova, tjat, gnäll och raseriutbrott dagarna igenom kan få vilken förälder som helst att vilja riva kontraktet som förälder. Så att hålla ut och tro på sig själv tror jag är viktiga bitar och inte minst prata med sin partner och ha en enad front. Och när barnet har bra stunder, överös då barnet med kärlek, det är jobbigt för barnet också att ha världen upp och ner.

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Åh vad jag känner igen de där! Ebba är hemsk ett par gånger om dagen och ibland är jag nära till tårar. Ett nej är alltid ett nej men att man ska behöva bli vansinig på kuppen känns hemskt:(

2012-01-04 @ 10:09:56
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Malena

Men jag som har ganska hårde regler och är väldigt bestämd kan intyga att det tyvärr inte funkar på alla. Mina stora killar dom är nu tonåringar men ganska mysiga såna, men så har vi dottern min på snart 10......ja hon är ju med mysig men fy f..n vilken trotsig unge hon ger sig inte och har nu vari så här sen ett, så vissa barn går visst genom uppväxten med tanken om att mamma skall vara gråhårig på hennes 18årsdag, men jag brukar dock tänka dom ungarna blir nog nåt stort för henne sätter sig ingen på. Kram

2012-01-04 @ 17:17:21
Postat av: Kristina

Hej, håller med dig om tydliga regler och mycket kärlek och respekt skapar trygga barn:-) Som du säger har de också jobbigt. Jag är inte vid trotsdåldern än, lillsessan är 7 mån men är pedagog till yrket:-)

2012-01-08 @ 21:50:24
URL: http://krissieshemlisar.blogspot.com
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback