-

NU är det dags kära fläderälskare, äntligen blir det flädersaft!

2011-06-22 @ 11:29:09
Jag har satt svärmor och svärfar på spaning eftersom jag alltid missar när fläderna blommar, men så ringde dom och sa att NU är det dags!! Så igårkväll var vi på fläderjakt och va kul vi hade trots taggar och diken. Vi fick ihop precis så mycket som jag behövde visade det sig när jag kom hem, vilket var himla tur! Så nu står blandningen i kylen och väntar på att bli redo för att läska oss.



Recept:
45 klasar fläderblommor
Skal och saft av 3 citroner
1 ½ liter vatten
2 liter strösocker
4 tsk citronsyra

1. Lägg blomklasorna i en bunke och tillsätt rivet citronskal och citronsaften.
2. Koka upp vatten, rör ner strösocker och citronsyran, häll vätskan över blommorna.
3. Täck bunken med en tallrik och låt saften stå svalt i tre dygn, rör om några gånger varje dag.
4. Koka upp och sila saften.
5. Häll upp saften i desinficerade flaskor och tillslut väl.
6. Förvaras kallt och spädes efter smak, ca 1+4.




Kommentarer
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback