-

Klapp och klanghyffs.

2009-09-24 @ 14:25:30

Jag nämnde i ett av mina senaste inlägg att jag berömde föräldrar som ser till att deras barn sitter i antingen i famnen hos föräldern eller själva still på golvet bervid föräldern. Och det är något jag står för och även irriterar mig på när man är på tex klapp och klang, öppnis, musiklekis you name it!
  Anledningen till min irritation är att Max blir lockad att börja leka han med istället för att hänga med på låtarna som han egentligen verkligen gillar. Jag tycker både synd om barnen som blir störda av dom barn som leker under sångstunden och framförallt så tycker jag synd om tjejerna/killarna som håller i det hela. Man märker att dom blir störda och dom kommer då och då av sig. Dessa underbara ledare som gör sitt allt för att fånga barnens uppmärksamhet behöver ordning för att kunna slappna av och göra det hela till en kul och trivsam stund.
  Okej, visst barnen är små, jag vet, men det är inte 0-6 månaders bebisarna jag pratar om, för dom föräldrarna brukar vanligtvis lämna rummet när dom små blir ledsna. Utan det är dom som kryper, går, springer, leker och pratar hej vilt. Jag tycker självklart att barn ska få utveckas och det är just det jag tror att dom gör när dom sitter på "sin" plats på golvet och lyssnar. Dom små kan så mycket mer än man som förälder tror. På förskolorna sitter oftast ettåringarna still och hänger med. Varför?? Jo för att dom apar efter dom större barnen som gör det.
   Jag kommer ihåg när jag jobbade som barngymnastiktränare för Gymmix Visby, mina minsta knallhattar var 4 år och så fanns det någon hit och dit som bara var tre. Dom gjorde kullerbytta, hoppade på ett ben, klättrade i ribbstolarna, gick balandgång, stod på händerna, dansade ja säg det dom inte gjorde. Eller det var just det, dom klarade allt och gjorde allt ända tills mamma eller pappa kom inför dörren. Helt plötsligt blev dom rädda för allt. Vågade inte göra kullerbytta, ribbstolen var läskig och var tvungen att hålla handen när det skulle hoppas på ett ben. Jag funderade mycket på varför, varför gjorde barnen som dom gjorde? Men det är ofta samma sak på förskolorna. (jag har jobbat som vikarie inom kommunen i flera år) Dom små barnen hade inga nappar på dagarna förutom till vilan, men så kom föräldrarna och vips åkte nappen in och snutten fram. Föräldrarna hann inte ens fråga barnet hur dagen varit (!), varför gör man så?
 
Tillbaka till klapp och klang.. Jag förstår att om man har en liten bebis och ett större barn och man är själv där så är det kanske inte så lätt. Jag för min del har ju möjligheten att ägna mig till 110% åt Max och fånga hans uppmärksamhet, därför förstår jag att det kanske inte går att göra samma sak med två barn. MEN det är inte dom föräldrarna jag pratar om, inte dom som försöker, utan dom som sitter där och ler och låter barnet leka fritt "för h*n vill ju inte sitta still". Men det är just det jag inte förstår, om barnet ändå inte har något intresse för det som ledarna håller på med, varför då gå på det alls?? Vill man som förälder lära sig barnsånger får man söka en ABF grupp eller något men ta inte med dina ungar som inte bryr sig om det som görs mer än att dom stör mitt barn och många andra bra som gillar att göra det som ledarna gör. Man MÅSTE faktiskt inte gå på klapp och klang, det finns en miljard andra saker som säkert passar även dom barnen med mycket spring i benen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med om att det är störande när barn inte sitter still på bland annat sångstunder. Men av erfarenhet, så sitter iallafall inte Felix still. Han gjorde det förra terminen. Men nu har det bytts sånglärare och de tycker inte att man ska ta bort leksakerna runt omkring. Vilket verkligen lockar barn att fortsätta leka. Något som är jätte synd för det blir ett dilemma att inte låta barnet leka när det är fullt med leksaker precis bredvid.

2009-09-24 @ 16:09:30
Postat av: Fridis

Jag håller med om att det är störande när barn inte sitter still på bland annat sångstunder. Men av erfarenhet, så sitter iallafall inte Felix still. Han gjorde det förra terminen. Men nu har det bytts sånglärare och de tycker inte att man ska ta bort leksakerna runt omkring. Vilket verkligen lockar barn att fortsätta leka. Något som är jätte synd för det blir ett dilemma att inte låta barnet leka när det är fullt med leksaker precis bredvid.

2009-09-24 @ 16:10:25
Postat av: Catti

Fy vad iriterande. Förstå vad du menar och precis som du skriver så behöver man ju itne gå om barnet inte verkar vaaa intresserat av att lyssna och sjunga.

2009-09-24 @ 18:30:26
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: Jessica

Kikar in, såg din adress på FL

2009-09-24 @ 19:35:10
URL: http://metrobloggen.se/fitmom
Postat av: marie

hej :) Jag har 2 söner, en som heter Billy och en son heter Bastian :) Och en tös i magen :)

2009-09-24 @ 21:07:42
URL: http://funneloflove.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback