-

Hallen och köket

2009-07-31 @ 13:20:00
Något vi lagt ner lite tid på i sommar var att fixa till hallen och köket. Allt började med att Max fick av sin snälla gammelmorfar Ove och Agneta i doppresent en TrippTrapp stol, men när vi möblerade om i vardagsrummet så gjorde vi ju även oss av med det enda normalhöga bordet vi hade och att sitta i en tripptrapp vid ett barbord är ingen höjdare, så vi skulle börja med att sänka det och byta stolar men när vi väl tog bort det så insåg vi att det visst blivit en smärre krater i väggen efter alla bärandes skruvar från bordet.. Så då var vi inte lika sugna på att göra nya en gång till. Det blev att vi spacklade igen, målade om med en färg som vi demokratiskt hade valt i färghandeln med den så att kallade uteslutsmetoden, vi köpte nytt bord och stolar och i rena farten passade Johan på att kakla om över diskbänken. Samtidigt tyckte jag att spaljen i hallen behövde sig ett lyft från den dystraste dödsfärgen av dom alla till en blank vit färg. Det är bara det att man kan ju bara måla med lackfärg när småknoddar sover, så en kväll runt tiotiden började jag och Johan måla så vackert, iaf till en början för hu vilken tid det tog, till slut var vi så less att färgen hamnade där färgen ville hamna och det innebar även våran bajslattebrunafulvägg i hallen... Fint tänkte jag då målar vi den vit den med! Sagt och gjort så blev det. Vi lånade en 10 liters takfärg av pappa för att bättra på taket liten med medan Johan gjorde det så RÅKADE jag sätta mig på plasten som täckte golvet i trappan medan jag målade spaljen för andra gången, (även nu mitt i natten) så hördes bara en DUNK, DUNK, DUUUUNK! Det var den öppna färgen som tog sig några varv ner för hela trappan och det var färg överallt. Min nästan sinnessjukt snälla sambo sa inte ett ord utan gick ner och slevade tillbaka färgen medan jag satt och gapade och undrade vad som hänt. 10 LITER FÄRG!!! När ha fått tillbaka det mesta som tack och lova hamnat i den rena plasten lyfte han hinken och insåg att botten av trasig. Men han fick fort ner den på en pall där den fick stå resten av tiden. Detta innebar att vi skulle få slänga färgen när vi målat klart taket och det kändes fånigt så nu är hela väggarna målade i takfärg och det gick hur bra som helst.  Säger som Pippi Långstrump sunger "ingen kan så bra som jag, trallalla". Efter en evighet är vi nu färdig och det är bara piffande och puffande kvar som Johnny och Mattias brukar säga i Roomservice. Och piffande och puffande är ju helt klart det roligaste så nu har vi gått flera vändor på stan för att hitta saker som passar hemma hos oss, vi våran lilla egna stil.

för jag ska måla hela köket lilla Johan, sjöng jag så fintfärgen heter Mentol
Och så vart det spaljenMax skötte sig fint med att göra sånt som Maxar är bra på, bus.
Johan målar vitt blir det här

Och när att blev klart blev det såhär fint hemma hos oss.

Nya bordet och stolarna från Tofta Möbler.

Lilla radion i samma färg som väggen från Clas Olsson
Bakskålen har fått en hedersplats i hyllan, från Kustnära
Förälskelse stavar jag till när jag tänker på mina nya skålar. Från samma butik.min Lisa Larssonängel och den lilla hyveln.

något nyttigt o något sött
kryddorna vet sin plats över spisenmer yta när allt på väggarna försvann och det fina kaklet gör sitt
Fina tvålen och fatet köpte jag på Krysmyntagården.

smarriga kryddor från Bli Mera

Och så lite bilder från hallen, där vi numera trivs att va och är inte bara att rum att gå igenom.

Tatadaaa, så ljus och större och mycket tevligare det blev.
Johans garderober blev också vita.jag måste ha ljus i mitt hus
Nu hänger jackor och skor på samma vägg.
Denna fina braatthasak fick jag av Johan i present i vintras, nu fick den en fiin plats inför dörrenså alla känner sig välkomna
äntligen någonstan att ha mina dyrgriper

Så nog kan man göra lite med lite takfärg.


Kommentarer
Postat av: malena



Gud vad fint det blev!!!!!!

2009-07-31 @ 14:03:30
URL: http://vimsigmamma.blogg.se/
Postat av: Petra

Gash vad fint ni har fått det :).Blev ju hur bra som helst. Riktigt duktiga hanterkare alla tre :)

2009-07-31 @ 14:17:40
Postat av: Emilia

va fint ni får det! Kram

2009-07-31 @ 15:19:11
URL: http://mimmilia.blogg.se/blogg
Postat av: cat

Åhhhh vad najs =) Vääääldigt fint med vitt i trappen ju! Kanoners!

2009-07-31 @ 17:13:42
Postat av: Emma

Jättefint verkligen. Grymt gjort!



Ps. Du har råkat skriva fel adress på familjeliv så det går inte att trycka på länken. Bara så du vet tänkte jag =)

2009-07-31 @ 17:55:47
URL: http://enligtemma.wordpress.com
Postat av: Annie L

Å, va mysigt ni har de! De blev verkligen jätte fint!

2009-07-31 @ 19:30:51
Postat av: Annie L

Å, va mysigt ni har de! De blev verkligen jätte fint!

2009-07-31 @ 19:32:22
Postat av: Astrid

Vad fint ni fått det.. den blåa färgen är skitsnygg

2009-07-31 @ 21:45:46
URL: http://www.nogg.se/nova08
Postat av: nina

VERKLIGEN JÄTTE JÄTTE fint. Ser fram emot att få se det "live". I höst ;-)

2009-07-31 @ 22:24:09
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: LeeLoo

åh vad bra det blev, ser ut som ett helt nytt kök!! wow!

2009-07-31 @ 23:51:48
URL: http://leelooos.blogg.se/
Postat av: Catti

Håller med de ovanstående, VAD FINT. Vill se det live.

kramkram

2009-08-01 @ 08:08:35
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åhhh så fint ni har fixat hemma hos er!



Kramar!

2009-08-04 @ 13:01:29
URL: http://enfisksomheterjohanna.blogg.se/
Postat av: Linda R

Oj, hej och hå vad fint det blev! Förstår att ni är nöjda :-)

Är så roligt att göra om i hemmet!

2009-08-05 @ 22:02:47
URL: http://lan.blogg.se/
Postat av: Sara Oooo

WOW vad snyggt ni har fått det, jag gillar det skarpt! håller upp en skylt med 10 p på :)

2009-08-20 @ 21:36:01
Postat av: Erica

så mysigt och fint ni har!

2009-11-17 @ 10:49:56
URL: http://thereisnoplacelikehome.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback