-

Till er föräldrar som säger att maginfluensa är det värsta som finns...

2012-11-08 @ 11:15:44

Ofta när man pratar med andra föräldrar om sjuka barn så är det alltid någon som klämmer ur sig "vilken tur att det inte är maginfluensa för det är iaf det värsta som finns!". Likaväl ser man då och då denna mening på Facebook. Och varje gång faller jag direkt in i samma tankar, att dessa föräldrar vet ingenting om hur det är att ha ett allvarligt sjukt barn.
Jag minns när Max föddes och han slutade att andas på nätterna, dagarna, i famnen, när han låg på skötbordet, i sängen ja precis överallt kunde det ska. De små lätta andetagen upphörde tills vi fick igång honom igen genom att lägga honom mot sig och skumpa och kladda honom i rumpan. Det var hemskt. Vi sov med ett öga stängt den första månaden tills vi blev inlagda på sjukhuset och man tittade igenom hela Max från topp till tå. Efter att man konstaterat att han hade mycket mjuka luftvägar som lätt föll ihop och orsakade luftstoppet, men ju större han blev desto starkare blev han och stoppen blev färre och färre och han var inte ens ett år när de var borta helt. Men jag kan ännu minnas skräcken mitt i natten när både jag och Johan flög upp när vi hörde hur han tystnat, hur paniken varje gång var ett faktum.
Därför vågar jag inte ens tänka på de föräldrar som har barn med cancer, hjärtsjukdomar eller andra överjävliga sjukdomar som man inte ens vågar tänka på, eller rent utav hur man överlever efter att ha förlorat det dyraste man har. Så att då säga att maginfluensa är det värsta som finns känns ren okunskap och som ett hån mot verkligheten.


Kommentarer
Postat av: Therese

Amen!!

Svar: :)
clara

2012-11-08 @ 12:43:37
URL: http://rippo.blogg.se
Postat av: Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

USch vilken hemsk start. Ja klart att de finns mycket värre saker som man tyvärr kan få uppleva. Men bland de "lätta" vardagliga sjukdomarna så tycker jag ändå magsjuka är värst (säger en som har fobi för att kräkas)
Självklart så finns det så himla mycket värre saker, som jag väljer att försöka att inte tänka på för mycket eftersom jag skulle bli helt utom mig av oro då. Särskilt nu de senaste eftersom svärmor fick cancer som spridit sig i våras..

Svar: Hu va hemskt att svärmor blivit så dålig. Beklagar.Jag är absolut inget fan av magsjuka på något sett och avstår helst. Jag har själv haft riktig kräkfobi i barn-tonåren, flydde alltid hemmet när någon i familjen blev sjuk. Den stora skillnaden nu och då är att nu vet jag att det är inte farligt att kräkas och den kunskapen är min trygghet. :-)
clara

2012-11-08 @ 13:22:03
URL: http://www.emmgus.blogg.se
Postat av: Anonym

Fast..
Vi har ju alla olika verkligheter och vem bestämmer vema verklighet som är värst? Vem som har mer rätt att lida?
I min verklighet är magsjuka bland det värsta för varje gång mina barn är kräksjuka får jag se en panik i deras ögon som skär in i själen. De är rädda för att kräkas och jag kan bara maktlös hålla dem när jag egentligen vill ta över paniken.
Men för den sakens skull blir jag inte arg när någon säger att feber/förkylning/öroninflammation är deras värsta verklighet..
I en annan familj är cancer verklighet, och jag tror inte att de som sett sina barn dö anser att de med cancer inte har rätt att tycka cancer är det värsta, eftersom de har sina barn kvar i livet..
Man bör nog vara försiktig med att förminska andra människors verkligheter.


Svar: Det är alltid lika underhållande att det är samma person som yttrar sig under anonymt....
Jag säger inget om att man får tycka att vardagssjukdomar kan vara hur jobbiga som helst. Att det gör ont i föräldrahjärtat när man ser barnen i panik när de kräks är naturligt, det gör ont i oss när det gör ont i våra barn och vi önskar att vi skulle kunna ta över våra barn smärta och obehagkänsla just för att våra barn är våra allt. MEN en stor skillnad mellan oss och barnen är att vi har kunskap, förståelse och distans till maginfluensa. Vi vet att det inte är farligt, bara obehagligt. Vi vet att det bara är kräks och vi vet att det kommer gå över.
Angående cancer och döden så tror jag att det är två helt skilda lidanden. De går inte att jämföra. Men jag är fördåligt påläst för att kunna sätta ord på de olika situationerna. Att båda innehåller sorg, besvikelse på livet, tomhet och maktlöshet är jag helt övertygad om. Dessa är bitar som jag anser inte infinner sig när barn råkar ut för maginfluensa, feber, förkylning, sinuit. Därför ansar jag att man saknar distans till verkligheten när man anser att dessa sjukdomar är de värsta.
Men visst, min verklighet är i samma som någon annans och alla har vi olika nivåer av hur mycket lidande vi klarar av.
clara

2012-11-08 @ 13:44:15
Postat av: Eddie och Barenen På Bristol Academy

Överlag tycker jag vi är snabba på att säga att "det här är det värsta jag varit med om!"
Många gånger är det ingenting i jämförelse för vad många andra fått/får stå ut med dagligen....
Anna

Svar: Det tror jag också. Det är nog ofta vi säger saker utan att tänka på ordet verkliga betydelse.....
clara

2012-11-09 @ 09:10:39
URL: http://bristolacademy.blogg.se
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback