-

Abortmotståndarbilen kör omkring och förpestar våran stad.

2011-07-06 @ 21:38:40

Vi var ute på lite uppdrag idag och vanligt dessa dagar hörs de stora båtarnas tutor titt som tätt och eftersom Max tycker det är spännande körde jag ner på hamnen för han skulle förstå varför båten tutade i dimman. Men det var inte bara båten vi fick se utan även abortmotståndarnas lilla lastbil med ett stort foto på ett foster som är dött och man förstår att det är efter en abort. Bak på bilen finns två bilder varav jag bara kunde uttyda den ena som var ett fosters fot.
Vad jag har för mig är de inte välkomna till att ha ett eget stånd under Almedalsveckan och det är därför de åker omkring med sin bil över stan istället och förpestar med sitt budskap.

Som ni förstår tycker jag att de är rena rama fossiler som förtrycker kvinnans rätt till att fritt få välja när hon är redo att bli mamma och själv kunna välja hur många barn hon vill ha. För det är långt ifrån bara tonåringar som gör aborter, gamla fastrar, lärare, mammor till flera barn, läkare ja alla kvinnor som hamnat i den oönskade situationen "gravid". Trots allt så är inte alla graviditeter önskade och ingen kvinna ska dömmas för hennes val. Jag kan tycka att det är mer genomtänkt att ta konsekvensen abort om livet inte tillåter ett barn just då, men bara för det ska man inte använda abort som ett preventivmedel, då har man missuppfattat dess funktion.

Det enda jag köper av deras argument är att abortgränsen är ganska sen, men jag har alldeles för lite fakta för att kunna säga var jag skulle tycka gränsen skulle gå för sista datum. Det får läkare som är insatta i det hela besluta, för trots allt är det de som tar ut dessa foster och ska leva med sin övermakt som de trots allt har.

Så att se denna bil rulla runt i våran stad gör mig illamående. Faktiskt så skulle jag vilja ta mig ett snack med dessa trångsynta varelser och fråga om vad poängen är, att rädda liv? Varför inte se till så att fler kvinnor blir lyckliga genom att själva känna makt över sina (under)liv och kunna ha sex utan att vara rädda för att bli gravida. Max är ju ett minipillerbarn så nog var det en chock när vi förstod hur det låg till. Då passade det inte att skaffa barn, jag hade inget jobb, utbildning eller något som man skulle förutom Johan som jag visste älskade mig över allt annat, men när beskedet kom ville vi vara med om denna resa. Skulle jag bli gravid idag skulle det bli abort med en gång, två barn räcker gott som det är nu. Jag vill inte bara få barn, jag vill kunna välja när vi ska bli fler i familjen.


Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Heja Clara! Kul med ett åsiktsinlägg från dig. Och jag håller med dig förstås. Självklart är det kvinnans och ingen annan än kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp.

2011-07-06 @ 22:29:42
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Elin

Som sagt! Det är osmakligt av dem att köra runt med den bilen, har också sett den....

Och du har helt rätt i det du skriver!

2011-07-06 @ 23:38:51
Postat av: Elin

Mycket bra inlägg! Reagerade också väldigt starkt när jag såg bilderna. Extra provocerande var det att det var två män som satt i bilen.

2011-07-14 @ 15:22:32
URL: http://hermamma.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback