-

Hallå alla förskolor apa efter detta!

2011-01-26 @ 07:59:58
Igår stod det i tidningen (Gotlands Tidningar) om att barn behöver röra på sig mer och oftare. Även att förskolorna tar sitt ansvar mot barnfetman. I tidningen står det om en förskola som är ute från frukost till lunch, året om. Och jag kan lova att dom är inte ensamma om detta eftersom jag jobbat på andra förskolor på ön som också är ute på detta vis, men nog blir jag extra glad när jag läser detta repotage eftersom det är min mamma som de intervjuat och dom är med i bakgrunden på fotot. (så gissa om Max blev överlycklig när han fick se sin mommo i tidningen!) Och som hon säger om att barnen blir lugnare när det får ordentligt med tid att leka och på köpet så blir dom friskare.

Jag har tidigare fått frågan varför vi inte sätter Max på ett "utedagis" om vi nu vill att han ska vara ute så mycket. Men jag vill att han ska kunna vara inne och leka också. Varför måste hatten vara av eller på? Jag önskar att Max hade fått chansen till en utegård som Förskolan Storkens, med gräs, ytor att springa på, gungor, flera olika sandlådor, möjlighet till hinderbanor, kulle, ja det mesta. Max gård är liten.

En förskola som jag jobbade på gick tre dagar i veckan iväg till en närliggande skog med fyra- och femåringarna, där lekte vi, åt mat, lärde oss om naturen och barnen var lugna och mådde toppen. Denna förskola tog verkligen vara på möjligheten till naturen, något som inte alla förskolor har. En vanlig kommentar om utetid är att barnen blir kalla, de enda som jag vet brukar frysa när man är ute är fröknarna som står och trycker mot någon vägg eller puttar på gungorna, medan barnen som ständigt rör på sig håller sig varma. För något som vi föräldrar över lag är bra på så är det att stå där på dagis med kläder för kyla, vind, vatten, ja allt.

I reportaget får även föräldrar en känga. En välbeofogad sådan. Där det stod att vi kör våra barn överallt, vi varken går eller cyklar till olika aktiviteter, dagis eller var vi än ska. Att det räcker inte med träning en gång i veckan för en fyraåring. Barn behöver få röra på sig varje dag och då menar jag inte att man måste fara runt på gympapass, simning, fotboll mm. Det räcker gott att gå utanför dörren en stund. Så det är inte för inte som jag längtar mig galen efter våren, att kunna gå ut utan tusen plagg och slippa snön. Men det är bara att gilla läget och gå ut ändå. Så vi ses i drivorna!

Kommentarer
Postat av: M.

Jag fick häromdagen till mig att det finns riktlinjer/bestämmelser om att ett dagis mste ha utegård och att utegården måste ha en viss storlek beroende på antal barn. Jag vet inte om detta var ett antagande eller om det faktiskt är så att det finns bestämmelser på detta. Någon sa att utegården skulle ha X kvadratmeter/barn... En intressant bestämmelse, om det nu är så att det stämmer?!

2011-01-26 @ 17:09:06
URL: http://gojja.blogg.se/
Postat av: clara *författaren*

Det lät himla intressant! Var hittade du det? Skulle va spännande att ta lite mått på Max dagisgård och se om den håller kraven.

2011-01-26 @ 19:07:18
Postat av: Johanna P i din klass =)

Hej!

Kul o läsa hur dina dagar ha varit sen uppropet!



Nu måste du ju ändra i "personligt" att du pluggar till syrra =)



Vi ses, Kram

2011-01-26 @ 22:31:46
Postat av: Mira

Äsch.. att ha massa klätterställningar och sånt tycker jag inte behövs.. Men yta.. Lite skog och kullar så att de kan låta son fantasi flöda...

2011-01-27 @ 07:58:14
Postat av: clara *författaren*

Mira: Det har du helt rätt i!

2011-01-27 @ 09:14:58
Postat av: M.

Vet som sagt inte om det finns lagstadgat eller så, men hittade en annan artikel (dock uppsala) som behandlar ämnet:

http://www.unt.se/uppsala/varje-barn-ska-fa-20-kvadratmeter-1077421-default.aspx



Här i göteborg vet jag at det varit diskussioner kring detta. Då de ev. planerar att starta dagis i våra gamla kontorslokaler men troligen faller det på grund av otillräcklig utegård.

2011-01-27 @ 16:20:46
URL: http://gojja.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback