-

Höstiga grahamstekakor

2010-10-14 @ 20:43:42


50 gram smör
3 dl mjölk
50 gram jäst
1/2 tsk salt
1/2 dl sirap
1/2 tsk mald pomerans
5 dl gragamsmjöl
3 1/2 dl vetemjöl

1. Smält smöret i en kastrull: Tillsätt mjölken och värm vätskan till 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke. Lös upp med lite av vätska och sen resten.
3. Tillsätt sirap, salt, pemerans, grahamsmjöl och 3 dl av vetemjölet.
4. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig. Låt jäsa under bakduk i 40 min.

5. Knåda degen smidig på mjölat bakbord.
6. Kavla eller platta med handen ut kakor med ca 12 cm i diametern.
7. Lägg tekakorna på en smord plåt, nagga lätt med en gaffel och låt det jäsa än en gång i 30-40 min. Sätt ugnen på 225 grader.

8. Grädda sötnosarna i mitten av ugnen i 8-10 min. Pensla det nygräddade brödet med varmt vatten. Låt kallna eller njut av en rykande varm macka.


Mitt tips är att göra dubbel sats med en gång och sen frysa in det som inte går åt, för dom går superbra att värma allt eftersom. Passar perfekt till soppa och även små munnar uppskattar det nyttiga brödet så nu vet ni vad som serveras till veckans soppa denna höst hemma hos oss.

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Åh de ser underbart gott ut.

Jag som precis börjat på soppor o enbart ska dricka de tre veckor framåt :(



Ang dehär med dagis, tycker du gör rätt.

Du är inte den bästa mamma du kan va om du aldrig får sova.

Får han va på dagis 5 timmar mer per vecka va spelar de för roll?

På köpet får han en piggare o gladare mamma och han har säkert skoj på dagis med ska du se =)

2010-10-15 @ 06:30:04
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Emmelie

nej men va skoj =) Jag gick med på GI innan och gick ner lite över tio kilo (minns de där med o bli knäpp i början men minns)

Grejen e att efter jag gått ner dom så stannade de av =( Därför behöver jag göra något drastisk och sedan är xtravagansa maten nästan detsamma som GI sen när man börjar äta, och de kan jag ju =)



Lycka till

2010-10-15 @ 06:58:13
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: Carola

Wow vad smarriga dom lät. Måste testas snarast :O)

2010-10-15 @ 10:11:16
URL: http://gutecarra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ser skitgott ut hörredu!

Synd bara att jag är för jävla lat för att baka sådant som måste jäsa och knådas länge. Jag ska önska mig en Kitchen Aid när jag fyller år tror jag :)

2010-10-15 @ 12:28:21
URL: http://gundel.blogg.se/
Postat av: Anonym

De där såg riktigt mumsiga ut:)

2010-10-15 @ 16:59:45
URL: http://karinolofsson.se
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback