-

Är det ok att gå till gymmet medan barnet är på dagis?

2010-03-17 @ 11:23:52

Är det något jag blir arg över så att det kokar om mig så är det när man lämnar sin/sina barn på dagis utöver arbetstiden. Jag blir rent utsagt galen på föräldrar som gör så. Varför gör man det?
Vissa anser att dom har betalat och därför anser sig ha rätten att lämna sina barn så många timmar som dom har rätt till och inte behov av. Att då gå på gymmet, fika med vänner, gå på stan, frissan är något som dagis ska stå för passning är ett synsätt jag inte alls förstår. Jag tycker att antingen får man ta med sig ungarna på diverse saker eller så får man fixa barnvakt själv, eller det tredje alternativet, planera om, man kan inte göra allt som man gjorde innan man fick barn, det bara är så.
  Dagis är till för att utvecka och passa våra små medan föräldrarna jobbar/studerar/föräldraledig med småsyskon, sysselsättningarna är många. Själv önskar jag att jag var på ett jobb nu och inte sjukskriven för det om något kan ge en ångest när man ska lämna ifrån sig lillen på morgonen men jag vet att jag är sjukskriven av flera anledningar och vet att vi får en bättre relation om jag får mina timmars vila varje dag. Men skillnaden mellan mig som inte kan ha mitt barn hemma och dom som inte vill hämta hem sina barn är gigantisk. Jag får rysningar bara jag tänker tanken att jag en dag skulle känna att jag inte skulle vilja hämta hem Max utan istället hitta på en massor med saker själv, varje dag längtar jag efter att få gå bort till dagis och ta hem honom och få dela eftermiddagarna med honom trots att det är med ständig värk i ryggen.

När jag jobbade som vikarie på flera olika dagis fick man chansen att möta mängder med familjer och därmed åsikter om rättigheter samt skyldigheter. Många föräldrar ser bara sina rättigheter, ibland känns det som att dom har glömt sina skyldigheter mot sina barn. Att skaffa barn anses vara en rättighet, men att sen ta hand om det är något som lätt glöms bort. Ett barn behöver sina föräldrar långt mycket mer än vad dom behöver dagis trots att "dom har ju så kul på dagis", visst är det a och o att barnen trivs på dagis men föräldrarnas roll kan ingen rubba på och barn behöver semester och ledighet precis som vuxna. Att bara vara hemma en dag i den trygga vrån kan betyda allt för ett barn. Ett barn behöver inte hundra aktiviteter för att vara ett nöjt barn utan att bara ha mammas eller pappas totala uppmärksamhet kan fylla ett barns alla behov på en och samma gång. Jag tror det är oerhört viktigt at vi föräldrar slutar känna oss otillräckliga inför våra barn.

Så att stå på dagisgården och lyssna på två pappor som ska hämta sina knoddar halv fem en torsdag då deras samtal går ut på gymmets nya maskin. Att den faktiskt givit resultat på bara några veckor och att dagens träning satt fint. Av samtalet förstår jag att dom går till gymmet varannan dag och att det är så skönt med "lite egentid innan man ska passa ungarna". Då tänker genast jag, vad hade dom hela dagen på jobbet då?? Var det inte en form av egentid från barnen?? Och att "passa ungarna" ska väl inte ses som en uppoffring utan snarare en självklarhet i att man umgås som familj. Det fina med familjeliv är att det är något man valt, helt och hållet, vill man inte leva familjeliv så skaffar man inte barn helt enkelt. Det är inget tvång på att man måste skaffa barn utan man gör det helt frivilligt för att man vill ha barn och inget annat.

Slutligen så är mina tankar om detta, något jag ännu inte förstått. Hur tänker dom som lämnar sina barn till dagis och själva hittar på saker efter arbetstid? Visst tusan finns det undantag, ta bara den där ensamstående mamman till tre ungar som inte klippt sig på länge, om hon ber att få ha barnen kvar lite extra en dag för att få klippa sig så är jag självklart inte omöjlig utan snarare så ser jag det som en annan sida av myntet. Hon frågade personalen OM det skulle kunna gå bra till skillnad från dom som gör egna regler och lever efter dom. 
   Och min nästa tanke är, hur mår dom barnen som är på dagis mellan halv åtta till fem. Ska dom vara som urvridna trasor hemma för att det inte finns någon ork kvar i dom efter en heldag på dagis? Barn har rättigheter också och dom är värda sina föräldrars tid och uppmärksamhet.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du skriver mycket klokt och jag och Johan ska pussla med halvtider och kvartsdagar och sånt sen när båda barnen ska gå, just för att de ska slippa gå 7-17 (eller andra långtider)

Vi ska försöka och jag hoppas och skulle önska att fler försökte.



Angående det där med att man är hemma med syskon: Fy på de föräldrar som önskar mer tid och ber till personalen om att storesyskonet ska få gå längre så att lillsyskonet "får mer egentid med mamma". "det är så jobbigt med båda hemma" OKEJ att man TYCKER det, det ÄR mer jobb och det ÄR kämpigt men man har ett val där också... FYFY.

2010-03-17 @ 12:06:49
Postat av: malena

Jag lämnar Ebbe en dag extra på dagis i v dom veckor han annars bara skulle gått två dagar, inte för att jag skall ha egen tid utan för annars skulle han aldrig få kmma in i gruppen, utan den extra dagen skulle han gå ca 12tim fördelat på två dagar. SEn går han oftast fm då jag jobbat dygn, fram till tolv det för jag måste vila om jag inte sovi, anser inte att jag gör fel, skillnaden hade vari som du ksriver om han gått hela v o jag ändå haft kvar han efter mitt arbete. Så jag förstår hur du menar men jag känner att då jag jobbar som jag gör så behöver han gå nån extra dag några tim.

2010-03-17 @ 12:21:36
URL: http://vimsigmamma.blogg.se/
Postat av: Nina

Sånt här har jag inte stött på ännu. Jag trodde inte det fanns föräldrar som prioriterar gymträningen framför att hämta barnet från dagis. Eller... jag förstår väl att det finns, men jag tycker det är hemskt i så fall. Naturligtvis kan det finnas få fall av undantag som du skriver, men annars ser jag dagis som en hjälp när man verkligen behöver det, dvs när båda föräldrarna är på jobbet - inte en sekund längre. OM barnet går lite mera på dagis, typ mer än halvtid eller så.



Samtiigt förstår jag Malena som lämnar Ebbe men et är för att han går så lite änå ju, som u sj skriver Malena.

2010-03-17 @ 13:37:27
URL: http://ninaruthstom.blogg.se/
Postat av: Apan trimmar och slimmar med start 105 kg

Hej Catti!

Vilken fin blogg.



Jag kan bara tala för mig själv. Det har hänt vid flertal tillfällen att jag passat på att utföra ärenden när Toddo varit på dagis. Jag förstår inte alls vad som skulle vara fel med det.



Alla människor behöver egentid för att funka och vad man väljer att göra på sin egen tid är fel ändå upp till var och en? Antingen väljer man att gå på gymmet för det kanske är det man mår bra av att göra och om enda möjligheten att ta sig dit är dagtid då man har barnomsorg så är väl det jättebra?

2010-03-18 @ 15:00:03
URL: http://guldgris.wordpress.com
Postat av: Natta, Amandas mamma

Hej!



Håller med dig hel och hållet. Efter mitt jobb går jag raka vägen till dotterns förskola och hämtar henne vilket tar fem minuter, efter det går vi tillsammans in på ica för att handla.



Jag jobbar på en förskola och får då och då höra det där med "egen tid". Föräldrar som går ner i tid på jobbet för att få egen tid. Fattar inte det där.



Själv är jag ensamstående med min dotter på heltid. Jag jobbar inte heltid för att hinna umgås mer med henne och en dag i veckan stannar hon med mormor en stund så att jag kan gå och träna eller till viktväktarna.

2010-03-20 @ 19:55:35
URL: http://mammanatta.com
Postat av: Linda

Jag håller med dig om precis allt du skriver.

Jag fick nytt jobb en bit ifrån vårat hem, men bussarna gick med 30 minuters mellanrum, men jag tar istället bilen nu för att slippa ha barnen 1 timme längre innan jag börjar jobba & en timme efter jag har slutat jobba. Ska jag till frissan så ber jag mormor att ta barnen eller löser det på annat sätt. Har man skaffat barn ska man också vara tillsammans med dem så mycket som det bara går..

2010-04-24 @ 23:51:14
URL: http://minprinsessaminaprinsar.com
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback