-

Rökning dödar, pyttsan!

2010-06-08 @ 13:32:00



Läste denna artikel på aftonbladet om en liten kille på två år som röker 40 cigaretter om dagen. Och vad vill dom att man ska säga efter att ha läst att pojkens pappa inte tror att det är farligt med tanke på att pojken ser hälsosam ut, hälsosam är bara förnamnet, han ser ut som hälsokällan själv! Eller allvarligt talat, ännu är inte dom sista idioterna födda och att sen två idioter av denna klass ska träffa varandra och sen skaffa barn ihop är ju bara för mycket! Hur kan det gå någon människa förbi år 2010 hur farligt rökning är? Och att dessutom utsätta ett barn som inte är ens i närheten till mydigt för denna fara är inte klokt. Jag som inte ens tycker att det är försvarbart att som förälder röka tappar tråden helt totalt när jag läser något som detta. Hur är man funtad när man första gången sätter ciggen i munnen på ungen, han kan ju knappast ha letat upp en cigg, tänt på och tänkt att "detta var något för mig, jag ska bli en rökare!". Personligen tycker jag att man borde bli av med barnet då,för detta är barnmisshandel av något!

För några dagar sedan fick mina gravidhormoner ett regält spratt på stan och det var tur att Johan var med och lugnade ner mig. Ni vet hur äckligt och puckat det ser ut med föräldrar som röker medan dom går med barnvagnen, men detta var sju resor värre! En mamma kommer mot oss med sitt bebis i en baby björn bärsele och tar upp en cigg och tänder den i vindskydd av bebisen! Jag höll på att få totalt hjärnsläpp! Hur fan tänker man då??? Att man vill inte bara göra sitt eget liv kortare utan även bebisens? Jag kan verkligen inte förstå mig på folk som gör så! Jag hade så gärna vilja vetat hur dom som gör så tänker och om dom tänker alls. Jag kommer ihåg när Max föddes ville jag inte ens ha parfym på mig för det kändes som att det var för starkt för min lilla skatt.

Det enda som är bra med att få läsa och uppleva saker som detta är att de gör mig ännu starkare i mig själv att vägra rökare hålla Mini, den dagen Mini kommer ut. För med tanke på hur läkarna förmanade oss om att Max inte fick vara hos rökare så finns det ingen som helst anledning att ens utmana ödet med Mini. I mina ögon är det ett lätt val man gör, antingen väljer man att röka eller så slutar man, svårare än så är det inte. Jag vet hur farligt det är med rökning så varför utsätta mina barn för detta gift? Jag och Johan måste föra deras talan ända tills den dag då dom klarar av att göra det själva, men tills dess är det våra ord som gäller och då är det min plikt att skydda mina barn mot allt vad farligheter heter, i den mån det går... Jag ska informera dom om hur många som dör varje år pga rökning och så ska jag ha en riktigt bra muta precis som min mamma och pappa hade med mig, jag skulle få mitt körkort gratis om jag inte började röka. Nu råkar det vara så att det är lite dubbelt med den saken för att min pappa är trafiklärare och för min del vore det skam om jag inte tog mitt körkort, dessutom var jag så trygg i mig själv att jag hade aldrig svårt för att tacka nej, trots att jag fick höra att jag var tråkig, mesig och gud vet allt, jag visste att det var jag som var vinnaren, inte dom.


Kommentarer
Postat av: Carola

Har också läst den artikeln, helt sjukt!! Blir lika irriterad som du när jag ser gravida/mammor som röker grr Försöker lugna mig och tänka att de är deras val och att alla inte tänker lika ;o)

2010-06-08 @ 15:05:44
URL: http://gutecarra.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback