-

Nytt ultraljud.

2010-01-05 @ 20:08:19
Idag var jag och Johan på MVC och träffade Pirkko som ställde lite frågor och jag svarade så gott det gick. Sen fick vi göra ett nytt ultraljud och vi fick än en gång se Mini in action. Det värmer i hela kroppen när man får se h*n leva rullan där inne. Från topp till tå så är Mini nu ca 8 cm och väger hela 25 gram! Och vi är i vecka 14, så nu är det hela fem veckor till nästa ultraljud, OM jag inte får några fler blödningar. Och det hoppas jag verkligen att det inte blir, ve och fasa för blödningar!!! Men idag såg allt bra ut och jag får tom röra på mig nu men ska självklart inte lyfta tungt eller göra något utöver vardagslevende. Trots att jag vet att det såg fint ut så oroar vi oss ändå för att det ska börja igen, så nu planerar vi mest för bara några få dagar framöver för att inte bli allt för besvikna om det inte blir som vi vill. Inte förän jag är i vecka 27 kan barnmorskorna kolla om moderkakan flyttat sig och det är ju ett tag dit.

Förklaring om att ha moderkakan nedåt:

(Igår läste jag på om det som är vårat problem och detta hittade jag bland lite olika böcker)
Under pågående graviditet är det inte farligt med att "kakan" ligger nedåt, endast om man börjar blöda och framförallt i slutet av graviditeten. Eftersom man då troligtvis blöder direkt från kakan och det blir direkt livshotande för bebisen och den måste fort ut. Om kakan lossnar så blöder man massor, vilket innebär även en risk för mamman. Pga detta brukar sjukvården ta det säkra före det osäkra med tätare kontroller än vanligt och sen planerar man ett kjesarsnitt eftersom bebisen omöjligt kan komma ut den vaginala vägen eftersom kakan ligger ivägen. Och det gör man något innan beräknad förlossning så att man inte ska riskera att förlossningen ska sätta igång av sig själv.

Så nu hoppas vi att vi kakan kommer dra sig uppåt med livmodern, men man vet aldrig.... Så nu njutar jag av att bara gå omkring här hemma och sitta med Max och göra lotsas kaffe som tom jag gillar och smarriga luftbullar.

Kommentarer
Postat av: Viktkamp

hoppas moderkakan drar sig uppåt då så att du slipper snittas.. =) Lycka till!

2010-01-06 @ 06:41:05
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Catti

Vad skönt att du får röra på dig igen och att allt såg fint ut.

kramkram

2010-01-06 @ 07:13:45
URL: http://catti.blogg.se/
Postat av: Carola

Härligt att de gick bra igår. Ta de nu lugnt och utnyttja all hjälp du kan få! Många kramar

2010-01-06 @ 18:55:16
Postat av: astrid

Ojoj.. jag har helt missat allt detta. Vi har ju flyttat så har inget internet.. STORT GRATTIS... Du ska se att det kommer gå toppen



KRAM KRAM :D

2010-01-08 @ 12:31:53
URL: http://nogg.se/nova08
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback