-

Hur kan dom neka honom pappaledighet?????

2010-04-19 @ 11:26:25
Jag blir galen!!! Vi har tänkt att Johan ska vara pappaledig på deltid i sommar med Max så att han ska jobba tre dagar och vara pappaledig fyra. Men nu säger chefen på Coop Forum där han jobbar att dom inte kan bevilja det för att det är så många som får barn och som ska vara föräldralediga i sommar att dom behöver Johan på heltid. Men det är väl för fan inte hans fel att dom anställt så många i barnafödandes ålder att dom måste ta honom rätten ifrån sig att få vara pappaledig till sina barn? Det är faktiskt människor och inte robotar som dom har att göra med, lättare blir det inte heller med tanke på att cheferna själva fick en knodd förra året och där tas knappt några dagar ut alls och dom vill jobba så tidigt och så mycket som det går, pappan där tänker inte ta ut någon pappaledighet alls. Den synen har vi inte på barn, vi anser att pappan är precis lika viktig som mamman, så det är självklart pappan ska ha rätt till att vara föräldraledig han med.
Så gissa vem som nu sitter i försäkringskassans kö för att få reda på OM dom har rätt att göra så alls, jag har nu plats 444 och jag säger bara att det finns inte en chans att jag lägger på, det här blir min strid!

Kommentarer
Postat av: Victoria Jonsson

it´s sucks!! på dem bara!! Hoppas det ordnar sig!

kramiz

2010-04-19 @ 11:57:31
Postat av: clara *författaren*

Nu vet jag! DOM FÅR INTE NEKA HONOM DET!! Är så glad!! Bara man talar om två månader innan så har man rätt att ta ut så många dagar man vill, så det så!!! Thanks facket!!!

2010-04-19 @ 12:20:54
Postat av: Lisa

Åh vilken tur! Samma sak hände mig och W. Men de kan som sagt inte säga något om saken. Man anmäler två månader innan, och ansöker om det är mindre än två månader kvar till FL.

Massa kramar till er alla tre!

2010-04-19 @ 12:29:06
Postat av: Malena

Efter våra diskusioner med connys chef så kan jag nog svara att nej dom kan inte neka honom om det är mer än tre mån dit.



Men jag vet inte hur det är om han inte är fastanställd men det kanske han är??

2010-04-19 @ 12:41:19
Postat av: Eric

Dom är väl sura för att han varit borta så länge nu! Tycker troligtvis att han bara "är hemma hela tiden" Men har ni sagt till två månader innan är det ju inget att snacka om. Men johan du kommer nog bli lite lätt hatad på jobbet. Du skulle bara veta hur dom håller på här ;)

2010-04-19 @ 14:09:42
Postat av: Malin

Hej Clara! Elsas mamma här! Enl 13 paragrafen i föräldraledighetslag (1985:584) så har Johan rätt till föräldraledighet. Anmälan minst två mån innan gäller. Enl 14 paragrafen har Johan rätt till ledighet om det är så att parterna inte kommer överens. Det ska då följa arbetstagarens önskemål. Misstänker att du redan fått svar av Fk... :-)

2010-04-19 @ 15:53:48
Postat av: clara *författaren*

TACK mina vänner!!!

Nu ska cheferna få höra och vi får den där sommaren som vi hoppats på.

2010-04-19 @ 19:33:23
Postat av: Catti

Heja Clara...

man ska aldrig ge sig för en arbetsgivare.

kramkram

2010-04-19 @ 19:56:06
URL: http://catti.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback