-

Att våga sätta gränser.

2010-04-15 @ 10:39:08



I tisdags var vi på föräldramöte på Max förskola, där fick vi se en film med Jesper Juul, där han pratade om självkänsla och gränser. Den mannen är kanske inte någon som jag håller med fullt ut, utan där får man verkligen plocka russinen ur kakan, men igår var jag med min mamma på en föreläsning med Bengt Grandelius som höll i Att sätta gränser. Det fina med att sitta där och lyssna är att man får mängder med tips men även att man får som en klapp på axeln att vi faktiskt gör rätt som föräldrar. Att alla bråk faktiskt kommer leda någonstans, till att vi får en trygg kille som trivs med sig själv och sin omgivning.

   Vissa exempel Bengt nämnde tappar man hakan över och tänker, driver han med oss för hur kan man va så tam som förälder att tex hela familjen går och lägger sig klockan sju för att barnet vill det? Eller att man byter mugg femton gånger för att barnet vill det? Men likväl så blir man så glad över hans sunda svar till bonuspappan som sökte en bok om 8 åringar för att han visste för lite om dom, Bengts svar var att vad skulle han med en bok till när han hade en livs levande 8 åring hemma som man kan fråga allt direkt till. Att föräldrar kan gå över ån för att komma till vattnet istället för att se vad dom faktiskt redan har. 

   Han pratade om att när barn ställer en fråga och föräldrarna svarar så svarar barnet tillbaka, men att svaret egentligen inte behöver vara ett svar utan är en fråga i sig och inte ett konstaterande.  Barn älskar att lära sig saker och dom älskar gränser och veta var andra står så att dom själva kan ta ställning och välja sin plats.
Men ett barn som inte får tillrättavisas eller får veta när det gör fel blir en osäker individ som senare får svårt att veta var gränserna går ute i samhället.

   Han pratade även om hur smarta barn är och när någon säger att barn är smarta så får man mig att lyssna, barn ÄR otroligt smarta och har massor med tankar om livet på ett sätt som vuxna inte har, dom är underbara eftersom dom vill lära sig och är hungriga på att testa hur långt dom kan gå innan det går åt skogen. Dom älskar att diskutera och komma på nya lösningar tillsammans med vuxna. Och tar sig inte vuxna den tiden hittar dom fakta på internet och via kompisar, så där har man jordens chans som förälder vilken källa man vill att barnet ska hämta fakta ifrån.

   Så nu längtar jag efter att Max ska börja prata än mera och vi kan diskutera och lära oss saker tillsammans. Att jag inte måste ha rätt alla gånger för att jag är vuxen, utan att även jag kommer få be om ursäkt och säga att jag haft fel. För är det något jag är helt säker på så är det att barn gör inte som man säger, dom gör som man gör. Och kan jag sänka mig till att jag har gjort fel och be om ursäkt så kommer han göra detsamma till mig och även till andra i hans omgivning. En tydlig sak som man redan ser på hans beteende är alla hans kramar till dom han tycker om, precis som jag så kramas jag mer än gärna och ofta med mina kära, likväl gör han. Och det intressanta är att vissa som ändå står han nära väljer han att inte krama och det respekter jag fullt för hur skulle jag känna om någon stod och sa att jag skulle krama någon som jag inte alls ville krama, nej fy. Så det ska bli kul den dagen han i flera ord kan berätta varför han väljer att krama vissa och varför han avstår vid vissa, även om jag har mina aningar så är det alltid kul att höra hans ord.
   Så nu ska vi bara fortsätta vara konsekveta i våran vardag och så kommer vi bli familjen lycklig i alla våra dagar. Trots att det kan göra en galen när allt måste vara ett bråk.

Bengt som höll i föreläsningen kan man läsa mer om på www.bengtgrandelius.se gå sen in på dokumentation så finns massor med tips om att sätta gränser. Han har även skrivit lite böcker om ämnet och jag köpte en av dom igår Att sätta gränser ett vilkor för växande.


Kommentarer
Postat av: Carola

Fasen vad synd att jag inte visste om de. Hade jätte gärna velat följa med. Alla föräldrar borde gå på sånt!

Super mysiga bilder i ditt förra inlägg.Gick tyvärr inte att kommentera de. Jag vill till Glassmaggen NU!!

2010-04-15 @ 12:37:40
Postat av: clara *författaren*

Du får va på eran förskola så att dom också kan hyra in honom.

Konstigt! Ska kollas upp....

2010-04-15 @ 13:23:19
Postat av: Carola

Jasså var de förskolan som hyrt in honom. De hajade inte tröga jag, trodde de var nån allmän föreläsning som jag missat :p

2010-04-15 @ 14:28:47
Postat av: Mother, Married & Twenty

Intressant:) Barn testar ju gränser och trivs också bäst när de vet var dessa går. Kanske också därför de flesta barn avskyr när föräldrar säger "kanske" istället för ja eller nej.

2010-04-16 @ 17:42:50
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: clara *författaren*

jisses vilka kloka ord, dom ska jag ta med mig!

2010-04-16 @ 20:29:40
Postat av: Nina

Oj jag röd lite när jag lääste detta inlägg. Så många kloka ord som jag sypatiserar med. Jag tycker du är en sån bra mamma Clara som jag inspireras av.

Jag vill självklart läsa böckerna.

Vi ses snart. Ska vi bestämma en dag i kommande vecka?

Kram på er

2010-04-17 @ 17:51:56
URL: http://ninaruthstom.blogg.se/
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback