-

Dagistider...

2009-11-16 @ 21:00:59
Är det något jag blir galen på så är det föräldrar som lämnar sina barn på förskolan när dom inte har arbetstid. VARFÖR?? Varför vill vissa lämna sina barn på dagis när dom själva är lediga? Vissa tycker att "dagis ju sååå bra och barnen trivs ju sååå bra där". Men visst är det kul när barnen trivs på dagis, men barn är precis som vuxna. Visst är det trivsamt när vuxna trivs på sina jobb med dom behöver ändå ledighet för att få koppla av. Barn på dagis har mängder med intryck varje dag, dom utvecklas hela tiden och visst tusan kan dom också behöva vara lediga, bara få vara hemma och mysa med mamma och pappa. Att inte behöva gå upp tidigt på morgonen och istället få ta det lugnt i pyamas och leka i lugn och ro.
   Jag blir både ledsen och arg på dessa föräldrar som strategiskt väljer att lämna sina barn på dagis och själva ta ut semester för att renovera, ta det lugnt, gå till frissan, ja anledningarna är många. Varför känner inte dom föräldrarna en längtan efter att få umgås så mycket som det går med sina barn? För mig är det oförklarligt. Den dagen Max ska in på dagis kommer jag se till att han behöver va där så korta dagar som det bara är möjligt. Vi kommer se till så att kan jag och Johan pussla med våra scheman så att det aldrig behöver bli långa dagar så står det i våran makt att hämta hem Max så fort det går.
   Jag har under flera år arbetat på förskolor och jag älskar upplägget, jag tror att det är bra för barn att gå på dagis, dom lär sig att samarbeta, vänta på sin tur, lita på människor då både barn och personal. Dessutom så är det ett helt hus fullt med saker anpassade för just barnen. Men inget är så viktigt i ett  barns utveckling som familjen, jag upplevde ofta att man kunde fort spegla hur familjen var bara genom att titta på hur barnet rörde sig och pratade. Visst finns det barn som faktiskt har det bättre på dagis än hemma, hur sorgligt det än kan låta. Vissa barn behöver dagis, som den trygghet den ger och chans till att utvecklas till en normal medborgare. Med dom flesta av alla ungar i samhället så är dom i störst behov av sina mammor och pappor som låter sig ta tid att umgås med dom och inte bara föder och ser till att dom har rena kläder. 
   Det finns ett Alfons Åberg avsnitt som heter Aja Baja Alfons Åberg! Där Alfons sitter på golvet och bygger med olika verktyg och hela tiden frågar han pappan om han får låna nya verktyg, till sist visar det sig att han byggt in sig själv och han leker att det är en helekopter och "flyger" iväg. Efter en stund tröttnar han och efter att ha pratat med pappan så hoppar pappa Åberg på Alfons lek och Alfons bara njuter av pappans uppmärksamhet. Pga denna film/bok har vi nu inför att efter maten på kvällen så lägger vi 100% av våran tid på Max ända fram tills han ska sova och vi har kul ihop, vi leker, skrattar, busar och pratar massor. Man märker på både Max och oss att det verkligen är kvalitétstid, för vi alla tre gillar verkligen den stunden.
   Så varför kan man som förälder välja att lämna sina barn till dagis när man själv är hemma eller iaf ledig? Mitt svar får nog bli att många tänker sig inte in i barnets situation och barnets behov för att bli tillfreds. Och att visst är dagis till för att passa våra ungar, ända fram till stängningstid, OM det behövs. Och det är just det där OM som detta inlägg handlar om. Att visst tusan ska man kunna lämna sina ungar till dagis precis så länge som man behöver och "behöver" i mina öron betyder att från den tiden det tar att ta sig till jobbet från dagis och tillbaka från jobbet igen så bör barnet självklart va på dagis, MEN man ska inte göra en massor annat på tiden utanför jobbet "för att det blir så mycket enklare", vill man vara bekväm kan man faktiskt anställa någon som passar barnen.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Håller absolut med. Ska börja jobba som förskollärare i januari och har redan sett färäldrar som gör så som du skriver.. (men du har lite jobbigt liten text att läsa måste jag säga) hittade dej på FL..



Sen har du nån blank bild som gör att man inte kan läsa de övriga inläggen.. gå in på din blogg o se över vad det är få lååååååång bild i vänsterkant..



Fortätt m sonen som ni gör.. va mysigt!!! :-)

2009-11-16 @ 21:49:15
URL: http://killas.blogg.se/
Postat av: Nina

Att jag håller med dej är väl ingen överraskning. Bra skrivet Clara!

2009-11-16 @ 22:35:46
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Jenny

Oh, känsligt inlägg för mig då jag ju väljer att skola in Julie i februari trots att vi fortfarande är hemma med Elis.

Dock vet jag att du tycker om mig ändå och inte är arg på mig =D



Det jag reagerat på som förskollärare är att vissa barn har så SJUKT långa dagar. 6.30-16.30.

Jag har haft dem, både i skolan/fritids och på förskolan. De somnade ofta innan mamma och pappa hunnit komma. Då led jag.

2009-11-17 @ 07:41:31
URL: http://jennyls.blogg.se/
Postat av: Trasan

Oj så präktig man kan vara.. jag håller med om att man inte ska lämna barnen för att renovera med mera. Men om barnet får syskon så tror jag att den stora behöver några timmar på förskola för att träffa andra barn. Sedan tror jag inte helt på att man ska umgås till 100% med sitt barn, barn måste lära sig att leka själva också annars blir dom inte självständiga individer utan bortskämda klänginga barn. Sedan är det inte så att alla har råd i detta samhälle att arbeta deltid eller så. Ska man då straffas för att man inte har råd att hämta sina barn tidigt och dömas som dålig förälder, fast man älskar sina barn. Jag vet inte vilken fantasivärld ni lever i eller om ni är gjorda av pengar.

2009-11-17 @ 17:02:09
Postat av: ida

Håller med Clara! Vad det gäller "Trasans" inlägg så uppfattade jag inte att Clara menar dom som jobbar och lämnar sina barn på förskolan utan dom som är lediga från sina jobb å lämnar dom ändå!

Å de fattar inte jag heller hur man kan vilja.. Skaffar man nr 2 så har vi idag möjligheten att få lämna "ettan" på förskolan 15 tim i veckan så de e ju upp till var och en vad som känns bäst tycker jag! Men de e väl bra att möjligheten finns..

Visst finns de oxå dom som inte har råd att jobba mindre å låta sina barn vara hemma mer och de kan man tycka e synd.. Men man är ju inte en sämre förälder för det! Men just att att man faktiskt lämnar iväg sitt barn när man e LEDIG och inte vill spendera den tiden med SITT barn tycker jag verkligen e sorgligt!! Att man hellre låter någon annan uppfostra sitt barn.. Förskolan är väl ändå till för att lämna sitt barn under den tiden man arbetar..

2009-11-17 @ 21:58:36
....................

Du glömmer väl inte bort att du kan bli prenumerant på min blogg på bloglovin.

bloglovin

Kommentera gärna men lämna ett namn så jag vet vem du är.



Kommentera inlägget:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback